Plus

A Heavy Heart is een intens melodrama over een man met een klein hartje

Bokser Herbert wil nadat hij ziek wordt weer in contact komen met zijn dochter, maar dat gaat zo maar niet. En hoewel het een cliché is, zorgt regisseur Thomas Stuber er toch voor dat de kijker meeleeft met Herbert.

Jos van der Burg
Peter Kurth als bokser Herbert Beeld Frederic Batier
Peter Kurth als bokser HerbertBeeld Frederic Batier

Het is het probleem van veel boksers: wat te doen met je leven als je uitgebokst bent? Wat moet je met spierkracht buiten de boksring? De Duitse ex-bokser Herbert, een vijftiger met een glorieus boksverleden in de DDR, verdient de kost in een schimmige wereld van geldleningen. Wie Herberts opdrachtgever, een duistere geldverstrekker, niet op tijd terugbetaalt, kan een bezoekje van de klerenkast verwachten, met als resultaat op zijn minst een gebroken neus.

Ontdooien
Als trainer van een bokstalent staat Herbert nog met één been in de bokswereld. Zijn volwassen dochter Sandra (Lena Lauzenis) heeft hij sinds haar zesde, toen hij voor een paar jaar in de gevangenis belandde, niet meer gezien. Zijn belofte dat hij na het uitzitten van zijn straf terug zou komen, kwam hij niet na. Dat Sandra inmiddels moeder van een peuter is, weet Herbert niet.

Een beetje filmkijker weet genoeg: Herbert is een man die moet ontdooien. Dat moment breekt aan als bij hem de ziekte ALS wordt geconstateerd. Hij zoekt contact met Sandra en wil zijn kleindochter zien. Omdat A heavy heart het niet in kleine emoties zoekt, horen daar grote woorden bij: "Als dit mijn laatste gevecht is, dan is dat zo."

Grote emoties
A Heavy Heart, het is wel duidelijk bij wie we dat zware hart moeten
zoeken, staat in de traditie van ruige films over mannen die eerst slaan en dan denken. Denk aan films als Martin Scorseses Raging Bull en Jacques Audiards De Rouille et d'Os. Vrouwen die emotioneel dichtbij komen, schoppen ze van zich af.

A Heavy Heart

Regie Thomas Stuber
Met Peter Kurth, Lena Lauzenis
Te zien in Filmhallen, Ketelhuis

Dat wij toch met deze mannen meeleven, komt doordat ze een klein hartje hebben. Ja, dat is een cliché, maar de Duitse regisseur (tevens coscenarist) Thomas Stuber heeft er een intens melodrama van gemaakt. Dat is te danken aan het scenario dat niet alles glad poetst, maar vooral aan Peter Kurth, die als Herbert de rol van zijn leven speelt.

Herbert wordt niet bij toverslag een beter men door zijn ziektes en het is de vraag of hij de kloof met zijn dochter Sandra ('Voor mij ben je dood') nog kan overbruggen. Stuber bewijst zich met zijn tweede film niet als een origineel, maar wel als een oerdegelijk talent.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden