Plus

'9 sporen op Amsterdam Centraal? Dat is echt te weinig'

De NS luidt de noodklok over het terugbrengen van het aantal perrons op CS. Amsterdam maakt zichzelf en het land kwetsbaar, zegt topman Roger van Boxtel.

Centraal Station moet inkrimpen naar negen sporen. Beeld Elmer van der Marel

Het aantal sporen op Amsterdam CS wordt tijdens ingrijpende verbouwingen de komende jaren teruggebracht van 15 naar 10, is de afspraak.

De perrons op CS zijn nu te smal voor de sterk groeiende aantallen reizigers die in de toekomst van het station gebruikmaken: in de spits staat het er nu al regelmatig muurvast. Na de verbouwing zijn alle perrons breder.

Het laatste voorstel, dat op 15 maart wordt besproken in de Tweede Kamer, is om terug te gaan naar 9 sporen. Reden daarvan: het is 100 miljoen euro goedkoper. Veel treinverkeer moet dan in de toekomst via station Zuid rijden, waar het aantal sporen wordt uitgebreid van 4 naar 6.

Maar volgens de NS volstaan 9 perronsporen in de toekomst niet voor al die extra treinen op CS. NS-topman Roger van Boxtel maakt zich ernstig zorgen. Hij heeft hierover een brandbrief geschreven aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur).

"Dit is uitermate kwetsbaar."

Van Boxtel zegt dat er zo niet genoeg intercity's kunnen blijven rijden op CS. Ook de internationale treinen raken in het gedrang, wat volgens Van Boxtel weer ten koste gaat van binnenlandse treindiensten.

Propvol
Eén spoor minder op CS kan al leiden tot grote problemen. Het Nederlandse spoor is propvol en de sporen in en rond Amsterdam worden zo mogelijk nog drukker bereden: alles luistert nauw.

Daar komt bij dat CS een essentieel knooppunt is, zegt Van Boxtel. "Keuzes die nu worden gemaakt, hebben een onomkeerbaar effect op het treinverkeer in heel Nederland."

Dagelijks telt Amsterdam CS 180.000 in- en uitstappers. De NS gaat ervan uit dat dat aantal in 2040 is gegroeid naar 267.000 per dag: een toename van ruim 45 procent. 10 sporen kan dan, 9 is echt te weinig, zegt Van Boxtel. "Terwijl een flinke reizigersgroei wordt verwacht, neemt de capaciteit op CS af."

Overlast
Van Boxtel is kritisch over de besparing van 100 miljoen euro. "Het is veel geld natuurlijk, maar laten we kijken naar de metropolen om ons heen. Londen en Parijs geven tientallen miljarden uit om hun bereikbaarheid op orde te krijgen."

De werkzaamheden zullen hoe dan ook voor veel overlast zorgen. Volgens Arrien Kruyt van reizigersvereniging Rover is 9 sporen op CS echt te weinig.

"Dit sluit niet aan bij de vervoersbehoeften van en naar Amsterdam. Uit veel onderzoek blijkt dat er een grote behoefte is aan doorgaande treinen uit de richting Haarlem naar Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer."

"Als die reizigers niet hoeven over te stappen, ontlasten zij de drukke tunnels en trappen van CS. Vanuit alle richtingen is er behoefte aan frequente stoptreinen om mensen uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen. Deze plannen maken doorgaande treinen en meer stoptreinen onmogelijk."

Bouwput

Amsterdam CS vormt continu het middelpunt van overlastgevende werkzaamheden.

- De afgelopen jaren werd er vooral gewerkt aan het stationsgebouw zelf. Er werden nieuwe passages aangelegd en aan de achterzijde is een winkelstrook gebouwd. Die fase is afgerond.

- Sinds eind vorig jaar wordt de stations­omgeving op de schop genomen. Trams, bussen en voetgangersstromen worden verlegd, in het Open Havenfront wordt een fietsenstalling gebouwd. Dit werk duurt nog tot 2023.

- Waarschijnlijk met ingang van 2022 wordt er gewerkt aan de sporen bij het station.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden