824 leerlingen dreigen uitgeloot te worden voor voorkeursschool

Een recordaantal basisschoolleerlingen dreigt te moeten loten voor een plek op de middelbare school van hun keuze. Als er op korte termijn geen oplossingen komen, zullen 824 leerlingen worden uitgeloot.

Scholieren halen hun boeken voor het nieuwe schooljaar op bij het Barlaeusgymnasium in Amsterdam.Beeld ANP

De problemen liggen dit jaar vooral op de havo.

Uit de eindstand van de eerste aanmeldingsronde blijkt dat er in totaal 2300 leerlingen zijn die, als er niets verandert, moeten loten, verspreid over 18 scholen. Schrikbarend hoog, noemt Patricia van Uchelen van Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam (VSA) de cijfers. VSA heeft samen met onderwijsconsumentenorganisatie OCO de aanmeldingen in kaart gebracht voor alle scholen vanaf het vmbo-t-niveau. VSA heeft cijfers van ongeveer 6500 leerlingen, van de overige 2000 is op het moment nog geen overzicht.

Voor het eerst zijn de tekorten in het vwo niet gestegen. Het in september geopende Hyperion Lyceum in Noord kan veel leerlingen aannemen, die voorheen voor één van de populaire categorale scholen in het Centrum of Zuid zouden kiezen. Op één hiervan, het Barlaeus Gymnasium, lijkt het bijvoorbeeld mee te vallen. Daar zijn dit jaar maar 11 aanmeldingen te veel.

De problemen liggen dit jaar vooral op havo-niveau. Meer dan de helft van de overaanmeldingen zijn er voor havo/vmbo-t, havo en havo/vwo. Vooral het Calandlyceum (179) en het IJburg College (107) hebben daar met een groot aantal overaanmeldingen te maken.

Woensdag spreken de scholen met de gemeente om grootschalige loting te voorkomen.

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden