8 op 10 Nederlandse internetgebruikers actief op sociale media

Het gebruik van sociale media blijft wereldwijd toenemen. In Nederland is 8 op de 10 internetgebruikers actief op sociale media, waarbij Facebook, Hyves, LinkedIn en Twitter het populairst zijn, zo blijkt uit onderzoek van InSites. Hiervoor zijn wereldwijd bijna 8000 mensen ondervraagd.

Sociale media op een smartphone.Beeld ANP

Facebook is veruit de populairste site in Nederland. 66 procent van de Nederlanders is actief op Facebook, gevolgd door Hyves (33 procent), LinkedIn (29 procent) en Twitter (24 procent). Hyves staat op de tweede plaats, maar heeft het grootste percentage mensen die vroeger wel een account hadden en nu niet meer (23 procent).

Met deze cijfers, zeker wat LinkedIn en Twitter betreft, behoort Nederland tot de wereldtop wat betreft het gebruik van sociale media. Het gebruik van Pinterest en Instagram neemt snel toe.

Gemiddeld zijn mensen maar van één of twee sociale netwerken lid. Volgens het onderzoek zitten weinig mensen te wachten op nog een sociaal netwerk en zijn ze tevreden over hun digitale leven zoals dat is. Dit blijkt ook uit de Twitter- en Google Plus-paradox: heel veel mensen kennen het, maar relatief weinig mensen gebruiken het.

Het gebruik van sociale media wordt gestimuleerd door het stijgend gebruik van het aantal smartphones in de wereld. 45 procent van de Nederlanders hebben op dit moment een smartphone. Consumenten met een smartphone maken intensiever gebruik van sociale netwerksites dan mensen zonder een mobiele internetverbinding.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden