Plus

70 diamanten verspreiden licht in regenboogkleuren

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Vandaag: 70 diamanten.

De diamantvormen breken het licht en verspreiden het in regenboogkleuren Beeld Tammy van Nerum

Voor het Purmerplein, gebouwd in 1926-27, liet architect Berend Boeyinga de gebouwen stevig uittorenen boven de arbeiderswoningen die eromheen staan. De grandeur van de Amsterdamse School is hier toegepast in een landelijke variant, met veel houtwerk. Hier geen winkelketens, maar een klassiek aanbod van bakker, slager, sigarenboer, kapper en bloemist. Op een van de eta­lages staat met grote rode letters: 'Fournituren'. Mooi.

Als je door een van de karakteristieke poorten naar de Averhornstraat gaat, kom je bij een laag gebouw met tientallen diamantvormen tegen de gevel. Het zijn ronde glazen objecten die in het metselwerk zijn opgenomen, tot hoog in de schoorsteen.

Zwaar gehavend
Het gebouw was oorspronkelijk een kleuterschool, maar werd in 2002 een centrum voor huisartsen en fysiotherapeuten. Met de nieuwe bestemming kreeg kunstenaar Suzan Drummen de opdracht voor een kunstwerk. Zij ontwierp zeventig diamantvormen die het licht breken en in regenboogkleuren verspreiden. Er hangen er ook een paar in de wachtkamer.

Sommige omwonenden waren aanvankelijk niet zo gecharmeerd van het idee van dwarrelende lichtvlekjes, vertelt Ine de Haas, een van de huisartsen in het centrum. Het dwarreleffect is overigens een stuk minder geworden, want een deel van het kunstwerk is inmiddels verdwenen.

Een recente uitbreiding, die vorig jaar werd opgeleverd, is aangebouwd tegen een van de buitenmuren met glazen objecten - en juist die muur pakte op het midden van de dag de meeste zon.

De Haas: "We hebben nog geprobeerd om de diamantvormen heelhuids uit de gevel te halen, maar ze zaten ongelofelijk goed verankerd." Eén exemplaar kwam zwaar gehavend uit de muur; die staat nu op de werk­kamer van De Haas, naast een model van het onderste deel van de wervelkolom.

Vandalisme
Er was omstreeks 2000 veel graffiti en vandalisme in de buurt en het kunstwerk had ook tot doel dat tegen te gaan. Drummens ontwerp met spiegelende objecten reflecteert de omgeving. Zo zag een potentiële vandaal ook zichzelf in het kunstwerk. Wie geconfronteerd wordt met zichzelf, gaat minder snel iets kapotmaken, was het idee.

Die gedachte bleek niet waterdicht, want niet lang na de oplevering werd een aantal diamanten beschadigd. Daarna ging het beter, maar het is jammer dat de kapotte exemplaren er nog zitten.

Drummen vertelt dat ze de diamanten destijds in Tsjechië heeft laten maken en dat ze er nog een paar over heeft. Tijdens de laatste verbouwing heeft ze deze ter vervanging aangeboden. Volgens de kunstenaar vond de aannemer het inbouwen echter te veel werk. Drummen vindt dat nog steeds een gemiste kans.

70 diamanten

Sinds 2003
Kunstenaar Suzan Drummen
Waar Avenhornstraat

Beeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.