Breaking news

61 Nederlandse doden bij vliegcrash in Tripoli

Reddingswerkers onderzoeken de plek waar het toestel is neergestort. Foto EPA Beeld
Reddingswerkers onderzoeken de plek waar het toestel is neergestort. Foto EPA

AMSTERDAM - Bij een vliegtuigcrash bij de Libische hoofdstad Tripoli zijn dinsdagmorgen om 6.00 uur waarschijnlijk ruim zestig Nederlanders omgekomen. Een Nederlandse jongen van tien zou als enige de crash hebben overleefd.

Premier Balkenende sprak vanmiddag op een persconferentie van 'enkele tientallen' Nederlanders die in het vliegtuig zaten. ''De getallen zijn uiteenlopend, daarom kan ik er nu niet meer over zeggen.'' De ANWB Alarmcentrale meldde later 61 Nederlandse doden.

In het vliegtuig zaten 104 mensen, onder wie 93 passagiers. Behalve de Nederlandse passagiers waren waarschijnlijk Libiërs, Britten en Zuid-Afrikanen aan boord. Kort voor de landing zou er een explosie zijn geweest.

De Libische luchtvaartmaatschappij Afriqiyah Airways heeft inmiddels bevestigd dat er 62 Nederlanders aan boord waren. Een topman van de maatschappij, Saleh Ali Saleh, zei dat naast de 62 Nederlanders ook dertien Libiërs, twee Duitsers, een Filipijn en een Zimbabwaan aan boord waren. Saleh zei nog geen volledige lijst van de passagiers te hebben.

Onder de slachtoffers zijn mensen die een reis hadden geboekt bij de organisaties Kras en Stip. Deze bedrijven wilden vanmiddag geen details geven.

Mogelijk zijn onder de slachtoffers werknemers van de beide reisorganisaties die in Johannesburg een toerismebeurs hadden bezocht.

De Nederlandse reizigers zouden in Tripoli overstappen op een ander toestel; één zou naar Brussel gaan, een ander toestel zou naar Düsseldorf.

Balkenende sprak vanmiddag tijdens de persconferentie van 'een in- en intriest bericht'.

De enige overlevende van de crash zou een Nederlands jongetje zijn van tien jaar. Volgens de minister van Transport van Libië, Mohamed Zidan, is het kind naar het ziekenhuis gebracht en zijn zijn verwondingen niet levensbedreigend.

Het toestel, een Airbus A330 van de Libische luchtvaartmaatschappij Afriqiyah Airways, stortte vanmorgen omstreeks zes uur neer in een veld bij de luchthaven.

Het vliegtuig, vluchtnummer 771, was afkomstig uit Johannesburg en moest in Libië een tussenstop maken. Het vliegtuig zou naar Londen doorvliegen. De weersomstandigheden en het zicht waren vanmorgen goed, de wind was zwak.

Reeds enkele uren na de ramp liet Libië weten terrorisme uit te sluiten. Zowel de Flight Data Recorder als de cockpitrecorder zijn geborgen. Aan de hand van deze recorders kunnen zowel de gesprekken van de piloten als de data van het vliegtuig geanalyseerd worden.

Op Buitenlandse Zaken in Den Haag is een crisisteam geformeerd. De Nederlandse ambassade in Tripoli heeft iemand naar het vliegveld gestuurd om duidelijkheid te krijgen over de slachtoffers.

Woensdagavond nog vertrekt een eerste vlucht vanuit Nederland naar Tripoli. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken gemeld. Aan boord stappen onder andere medewerkers van het departement, onder wie de secretaris-generaal, evenals mensen uit het Landelijk team forensische opsporing (LTFO) dat zich bezighoudt met de identificatie van slachtoffers.

Afriqiyah Airways is opgericht in 2001. De maatschappij vliegt drie keer per week op Schiphol. De naam betekent 'Afrika' in het Arabisch. De maatschappij zou niet eerder zijn getroffen door ongelukken. De maatschappij heeft onlangs tal van Europese veiligheidstests goed doorstaan. Afriqiyah adverteert op internet met reizen naar Zuid-Afrika voor 346 euro.

Voorbereidingen
Het Landelijk team forensische opsporing van het KLPD houdt er rekening mee dat het moet afreizen naar de plek waar de vliegtuigcrash bij Tripoli plaatsvond om te helpen bij het identificeren van de slachtoffers. ''We treffen voorbereidingen, maar we hebben er nog geen opdracht voor gekregen'', zegt een woordvoerder van het KLPD. Als het verzoek om hulp bij de identificatie komt, wil het team klaarstaan voor vertrek.

Franse onderzoekers gaan helpen bij het onderzoek naar de vliegtuigcrash bij de luchthaven van Tripoli. Dat heeft het Franse bureau voor onderzoek naar luchtvaartongevallen BEA woensdag laten weten.

Ook de Franse vliegtuigbouwer Airbus, de maker van het gecrashte toestel, stuurt deskundigen naar de plaats van het ongeval, als deel van het Franse onderzoeksteam.

Vliegrampen
Bij het vliegtuigramp in het Portugese Faro in 1992 kwamen 56 Nederlanders om. Bij de crash op Zanderij in Suriname in 1989 kwamen 175 mensen om, allen Surinamers en Nederlanders.

De grootste Nederlandse vliegramp was in 1977 op Tenerife, toen 238 Nederlandse omkwamen; het totale aantal doden bedroeg bij die laatste ramp 583.

Eerdere grote vliegrampen dit jaar betroffen het toestel dat in april een Poolse delegatie naar Smolensk vloog om een herdenking in Katyn bij te wonen (96 doden). In januari stortte een Boeing 737 van Ethiopian Airlines neer voor de kust van Libanon (90 doden). (HET PAROOL)

Voor mensen die informatie willen over passagiers aan boord van Afriqiyah Airways vluchtnummer 8U771 kunnen bellen met:

Hulpnummer Nederland 070 - 3487770
ANWB Alarmcentrale 088-2692112
Afriqiyah Airways 0044 203 3552737

Condeolanceregister

Foto AP Beeld
Foto AP
Foto ANP Beeld
Foto ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden