6 redenen waarom de Noord/Zuidlijn vertraging opliep

Ook al wordt de Noord/Zuidlijn in Amsterdam-Noord al getest, de lijn is nog lang niet klaar. Problemen bij station Zuid dreigen voor vertraging te zorgen. Niet voor het eerst: op deze 6 momenten liep de Noord/Zuidlijn eerder grote vertraging op.

Graafwerkzaamheden onder de Vijzelgracht in 2011. Bij eerdere werkzaamheden verzakten enkele panden op de Vijzelgracht, en werden onbewoonbaar. Beeld ANP

2002

In 1999 stemde de Tweede Kamer in met de plannen voor de Noord/Zuidlijn die al in 2007 zou gaan rijden. Na twee eerdere, deels mislukte aanbestedingsronden, is de bouw van de metrolijn in 2002 zo goed als rond. Wel zijn de totale kosten van het plan opgelopen tot 1,4 miljard euro, ruim 270 miljoen euro meer dan de bedoeling was en is de opleverdatum verschoven naar 2011.

2006

De tramrails op de Vijzelgracht is eerder al verzakt door werkzaamheden aan de metrolijn en ook de brug voor Centraal Station (CS) verzakte als gevolg van de werkzaamheden. In 2006 zorgt het werk voor lekkages in bouwputten in Noord en bij CS. De technische tegenvallers zorgen ervoor dat de aanleg opnieuw duurder gaat uitvallen: het totale budget loopt op naar 1,8 miljard, en weer verschuift de opleverdatum. Dit keer naar 2013.

2008

De aanleg van de Noord/Zuidlijn krijgt te maken met de grootste tegenvaller tot dan toe. Door een gat in de wand van de Noord/Zuidlijn raken de funderingen los, waardoor de Wevershuisjes op de Vijzelgracht verzakken. De woningen worden onbewoonbaar verklaard, de bewoners moeten hun huizen verlaten.

Door werkzaamheden op de Vijzelgracht raakten enkele panden onbewoonbaar Beeld ANP

Februari 2009

Na nieuwe financiële tegenvallers worden de werkzaamheden tijdelijk stilgelegd (de kosten lopen met bijna 300 miljoen op, bovenop de al begrote 2,1 miljard euro), de opleverdatum verschuift naar 2017 en wethouder Tjeerd Herrema treedt af. Omdat stoppen met de bouw geen optie is, wordt de bouw hervat.

2015

In juni 2015 gaat onderaannemer Oskomera failliet, waardoor nieuwe contracten moesten worden afgesloten. Niet lang daarna gaat ook Imtech failliet, waardoor de kennis voor het opzetten en plannen van testen met de nieuwe metro verloren gaan.

2016

Door de faillissementen vertraagt de bouw met enkele maanden. Geplande startdatum: oktober 2017. Daar komt bij dat scheuren in de gevel van CS de kosten opnieuw met naar schatting enkele tonnen omhoog jagen.

2017

De verstrengeling van de Noord/Zuidlijn met een ander groot bouwproject, Zuidasdok, leidt tot grote problemen. De zaak draait rond het beveiligings- en sturingssysteem van de Noord/Zuidlijn bij station Zuid en kan grote vertraging opleveren voor de het project Zuidasdok. Een miljoenentegenvaller dreigt.

Lees ook: Volgend jaar rijdt de Noord/Zuidlijn, maar hoe?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden