5000 euro om zoenende mannen in RD te krijgen

Jasper Klapwijk haalde met een crowdfundactie 5.000 euro binnen om een advertentie van twee zoenende mannen in het Reformatorisch Dagblad te krijgen.

De modellen op de advertentie staan vol achter de actie. Beeld Femmes for Freedom

Hij reageert hiermee op de protestflyer tegen de 'zedenloze' campagne van SuitSupply die maandag bij het RD zat.

In de campagne van SuitSupply zijn twee zoenende mannen te zien. Dat leidde niet alleen tot protest op straat, maar ook tot een flyer van actiegroep Gezin in Gevaar die maandag in een oplage van 40.000 met het Reformatorisch Dagblad werd meegestuurd.

In de flyer riep de actiegroep lezers van het Reformatorisch Dagblad op een kaart te sturen naar SuitSupply met daarin de oproep om de 'zedenloze' campagne te stoppen.

Niet verantwoordelijk
De commercieel manager van het RD benadrukt dat het dagblad geen verantwoordelijkheid neemt of heeft voor de inhoud van deze flyer. 'Als we een flyer bij de krant voegen met reclame voor bijvoorbeeld meubels dan zijn wij ook niet verantwoordelijk voor die producten,' liet de manager dinsdag weten in een schriftelijke reactie.

Dit bracht de Amsterdammer Jasper Klapwijk op het idee om zelf een advertentie te plaatsen in het RD als tegengeluid op de eerder verspeide flyer. "Als het RD immers niet verantwoordelijk is voor de inhoud van de advertenties, dan zou deze advertentie ook moeten kunnen," zegt Klapwijk.

Crowdfundactie
In samenwerking met Femmes 4 Freedom werd een crowdfundactie opgezet om de advertentie te betalen. De advertentie is onderdeel van de Celebrate Love-campagne voor vrije partnerkeuze. De actie ging dinsdagavond online van start.

Er is 5000 euro nodig voor een paginavullende advertentie. Woensdagmiddag werd dit bedrag al behaald. "Het gaat zo snel, op dit tempo kunnen we bijna een spread vullen," zegt een enthousiaste Klapwijk.

Klapwijk is zelf christen en komt uit een christelijk nest. "Het zijn echt hele aardige mensen, alleen op dit punt ben ik het gewoon niet met ze eens."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden