'47 ernstige incidenten op Schiphol'

Op de start- en landingsbanen van Schiphol vinden veel vaker ernstige incidenten plaats dan op andere grote luchthavens.

De verschillende windrichtingen waarin de banen van Schiphol liggen wordt als belangrijkste verklaring genoemd.Beeld anp

Luchtvaartdeskundigen maken zich zorgen, schrijft het AD. Waar het dagblad de cijfers vandaan heeft blijkt overigens niet uit het stuk.

Schiphol kampte in 2016 met 47 runway incursions. Dat zijn situaties waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon in de beschermde zone komt van een baan die op dat moment wordt gebruikt voor een start of landing.

Deze week nog werd bekend dat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid twee 'ernstige incidenten' onderzoekt die het afgelopen kwartaal plaatsvonden op Schiphol. Eén in april, de ander op 31 mei.

München had in hetzelfde jaar maar drie van zulke incidenten, New York John F. Kennedy vijf en London Heathrow dertien.

Windrichtingen
Die luchthavens tellen net als Schiphol zo'n 400.000 à 500.000 vliegbewegingen per jaar en zijn qua grootte dus vergelijkbaar. "Schiphol springt er echt uit'', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.

"Dit is niet normaal en hoort niet te gebeuren. Deze getallen moeten een wake-upcall zijn.'' Ook luchtvaartkenner Hans Heerkens van de Universiteit Twente noemt het aantal incidenten op Schiphol opvallend.

De belangrijkste verklaring is volgens de deskundigen dat de banen op Schiphol in verschillende windrichtingen liggen, in tegenstelling tot op andere luchthavens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden