PlusPS

400 buitenkansjes in de Westergasfabriek tijdens We Like Art

We Like Art richt zich op beginnende kunstverzamelaars en biedt kwaliteitswerk vanaf 100 euro. Meestal online, maar de komende maanden ook live in de Westergasfabriek.

Michiel Hogenboom en Carolien Smit van We Like Art. 'Museale kunst is helemaal niet onbereikbaar.'Beeld Carly Wollaert

Rond de kerst hangen er zo'n vierhonderd buitenkansjes in de Westergasfabriek. Het is de Secret Postcard Sale: unieke kunstwerken op ansichtkaartformaat voor slechts 100 euro per stuk.

De naam van de maker ontbreekt. Die krijg je pas te horen na het sluiten van de koop. De kans bestaat dat je plots de trotse eigenaar bent van een echte Maria Roosen of Berend Strik: museale kunst.

De Secret Postcard Sale ontkracht een van de grootste misverstanden over de kunstmarkt: dat kunst kopen en verzamelen alleen iets is voor Quote 500-types. En het blijft niet bij die werkjes op ansichtkaartformaat.

Gedurende drie maanden exposeert We Like Art een breed scala aan kunstwerken met bescheiden prijskaartjes.

"We hebben bijvoorbeeld een foto van Scarlett Hooft Graafland die eerder te zien was in Huis Marseille. En een grote print van Koen Vermeule, die nu een groot overzicht heeft in de Kunsthal in Rotterdam," zegt Michiel Hogenboom (50), met Carolien Smit (40) de drijvende kracht achter We Like Art. "Museale kunst is helemaal niet onbereikbaar. Die kan gewoon bij jou thuis aan de muur hangen."

Hogeboom en Smit organiseerden eerder verkooptentoonstellingen - onder andere tijdens Art Amsterdam en in de Bijenkorf - maar de huidige pop-upshow is tot nu toe de omvangrijkste. Opmerkelijk want We Like Art is in ­beginsel een internetplatform.

Wat een ander vooroordeel over de kunsthandel ontkracht: dat kopers altijd eerst het werk willen zien in een galerie of op een beurs. "Vooral mensen onder de 35 jaar kopen heel makkelijk online kunst, die vinden juist een galerie hoogdrempelig," constateert Smit.

"En het gaat niet per se alleen om de goedkoopste werken. We hebben klanten die voor het eerst in hun leven kunst kopen en ­rustig 1000 euro besteden. We merken ook dat de crisis voorbij is. We boden laatst een foto aan van Berndnaut Smilde, waarvan we in zes uur tijd alle vijftig exemplaren verkochten."

Prijzen achterhalen
Dat hadden Smit en Hogenboom niet kunnen bedenken toen ze zeven jaar geleden begonnen met We Like Art. De aanleiding was een bezoek aan kunstbeurs Art Rotterdam.

Hogenboom: "We verbaasden ons erover hoeveel goed werk er te koop was voor relatief lage prijzen. Tegelijkertijd viel op hoeveel moeite je vaak moet doen om prijzen te achterhalen."

Het tweetal - zij kunsthistorica, hij kunstenaar - besloot een blog te beginnen om beginnende kunstkopers de weg te wijzen. Smit: "We wilden laten zien wat er is en wat het kost. In eerste instantie dachten we te kunnen opereren op basis van advertenties, maar dat werkte niet."

"Toen zijn we gaan bemiddelen. Eerst als een soort schakel tussen ­kopers en galeries, maar gaandeweg steeds directer. We werken nu veel een-op-een samen met kunstenaars en produceren zelf edities."

Die werken in oplage kunnen heel verschillend zijn: van een dramatisch zeelandschap in zwart-witdruk van Arjan van Helmond tot een prachtig portret van een sproetige cowboy door fotograaf Dana Lixenberg. "We hebben ­natuurlijk een wensenlijstje," zegt Hogenboom.

"De kunstenaars met wie we werken hangen in musea en timmeren veelal internationaal aan de weg, maar ze zeggen vrijwel altijd ja als we ze vragen. Soms komen ze zelf naar ons."

We Like Art heeft zich steeds verder ontwikkeld tot volwaardig verkoopkanaal, met 12.000 bezoekers per maand. Het Mondriaan Fonds gaf zijn zegen en stelde de Kunstkoopregeling ter beschikking: kunstwerken kunnen over een periode van 36 maanden en zonder rente worden ­afbetaald.

Anderhalf jaar geleden werd een koopknop geïntroduceerd op de site. "Voor de kunstwereld is dat behoorlijk ­revolutionair, zo'n boodschappenmandje," beaamt Smit.

"Daarvoor werkten we met formulieren. Dat ging gepaard met heen en weer mailen. Maar we merkten dat mensen ook 's avonds en midden in de nacht de site bezochten en eigenlijk direct wilden bestellen. Dat kan nu."

Vertrouwen is de basis van internetverkoop, heeft het tweetal inmiddels geleerd. Daar hoort bij dat ­kopers weten wie je bent en waar ze je kunnen vinden. Om die reden openden ze een kantoortje op het Westerdok.

Hogenboom: "De huidige tentoonstelling is eigenlijk de volgende stap: clicks & bricks. Onze site blijft de basis, maar we denken met een langdurige tentoonstelling nog meer mensen te bereiken. We zitten in de voormalige North Sea Jazz Club. 300 vierkante meter, waarvan de helft gewijd is aan werk in oplage en de andere helft aan steeds wisselende solo's."

Persoonlijke keuze
Het valt niet mee het aanbod van We Like Art te typeren, maar de smaak van de samenstellers klinkt er wel in door.

"We gaan voor visuele power. Hardcore conceptuele kunst zal je bij ons niet snel vinden. Een paar jaar geleden brachten we veel fotografie, nu is schilderkunst iets dominanter."

De persoonlijke keuze is nodig om kwaliteit te waarborgen maar ook om het aanbod behapbaar te houden. "Op sommige andere sites verdwaal je in een jungle van plaatjes en data. Daarom blijven de teksten bij ons zo belangrijk, de interviews met kunstenaars en de stukken waarin we een werk plaatsen binnen een oeuvre."

"Wij zijn er niet voor de ingewijden maar willen juist de kunstwereld ontsluiten voor een zo groot mogelijke groep."

Dat lukt soms erg goed, erkent Smit. "We hebben mensen echt geïnfecteerd met het kunstvirus. Die raken zo verslaafd dat ze daarna alle galeries aflopen. Die zien we niet meer terug. Ze zijn ons ontgroeid."

We Like Art pop-upshow, Westergasterrein, 16/11 t/m 1/2

Aan de muur

Lieven Hendriks: Untitled #4 (2017), €1450 (€36 per maand)
Werk in oplage hoeft niet per se een print of foto te zijn, schilderkunst kan ook. Lieven Hendriks staat in de tromp-l'oeiltraditie: 3D-effecten op plat vlak. Dit wordt al gedaan sinds de 17de eeuw. Hendriks geeft er met zijn minimalistische onderwerpkeuze een hedendaagse draai aan.

Marjolein Rothman: Kodachrome V (2017), €2900 (€72 per maand)
Rijksakademie-alumnus Marjolein Rothman werd bekend met grote doeken over monumenten en historische figuren. Tegenwoordig schildert ze bloemen op aluminium. De kleuren zijn gedempt, alsof de sluier van de geschiedenis eroverheen hangt. Kodachrome V is kakelvers en komt recht uit het atelier.

Scarlett Hooft Graafland: Dragon's Blood (2014), €2400 (€61 per maand)
Vreemde ensceneringen op vaak exotische plekken: dat is typerend voor de foto's van Scarlett Hooft Graafland. Kleur speelt een grote rol: nergens is de lucht blauwer en de woestijn witter. Er is altijd de suggestie van een verhaal, maar wie dat wil, kan alle kanten op fantaseren. Hooft Graafland is de eerste kunstenaar die een solo krijgt.

Theo Jansen: Strandbeest, fossiel (2015), €250
De strandbeesten die Theo Jansen bouwt uit pvc-buizen bewegen over zandvlaktes in Japan, Australië, Amerika en Frankrijk. Kinetische machines zijn het. Of low-tech cyborgs. Ze zijn te groot voor de gemiddelde huiskamer, maar een fossiel - gevonden op de vloer van het atelier - past vast wel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden