Plus

40.000 bijen in bijenkunstwerk Rietlandpark

Het kunstwerk Voor de bijen is weer van de bijen. Na vijf jaar leegstand werden maandagmiddag twee kolonies uitgezet in de bijenkasten op de zestien meter hoge tafels bij het Rietlandpark.

Imker Erik van Rosmalen bij zijn bijen­kasten die onderdeel zijn van het kunst­werk bij het Rietland­park.Beeld Jesper Boot

De vier gestapelde tafels bij de halte Rietlandpark in het Oostelijk Havengebied zijn een bekend herkenningspunt voor automobilisten die via de Piet Heintunnel de stad binnenrijden.

Kunstenaar Frank Mandersloot ontwierp het kunstwerk in 2004 voor de bijen, maar die wisten het de afgelopen jaren niet te vinden. De bijenkasten stonden al sinds 2013 leeg.

Imker Erik van Rosmalen hoopt het werk met twee bijenvolken nieuw leven in te blazen. Het rooster aan de bovenste tafel, dat hij via een uitschuifbare trap bereikt, is zijn nieuwe werkveld. "Het hart van het kunstwerk klopt weer," constateert Mandersloot wanneer de eerste bijen nieuwsgierig uit de nieuwe nestkasten kruipen.

Plek van samenkomst
Een handjevol toegestroomde bezoekers leunt angstig tegen de reling van de metershoge tafel. Banger voor de bijen dan voor de hoogte. De veertig- tot vijftigduizend bijen die het kunstwerk van Mandersloot bevolken, vervullen er een centrale rol in.

"Een tafel is een plek van samenkomst, hier op dit drukke kruispunt delen het verkeer en de mensen de ruimte met de natuur," vertelt Mandersloot.

De gestapelde tafels bij het RietlandparkBeeld Jesper Boot

Bij de oplevering van Voor De Bijen, in 2004, werd het kunstwerk volgens Mandersloot omarmd door de buurt. De begroeiing in de omgeving was al op de bijen voorbereid en omwonenden kochten zelf bijvriendelijke balkonplantjes.

Nadat de oorspronkelijke imker was overleden, ontfermde imkervereniging Waterland zich over de kasten. "Die hebben het toch met iets minder inzet gedaan, waardoor de klad erin is gekomen," stelt Mandersloot.

Wat waarschijnlijk ook niet hielp was de relatief harde wind boven het kruispunt. Jonge bijen die voor het eerst uitvliegen, raken mogelijk gedes­oriënteerd waardoor ze de weg niet meer kunnen terugvinden.

Opening op het zuiden
"Ik had gehoord dat het project was mislukt," zegt Van Rosmalen, "maar toen ik ging kijken, zag ik dat er nauwelijks in de kasten was geïmkerd."

Van Rosmalen denkt dat het onder zijn hoede wel goed komt. "Het belangrijkste is dat ze genoeg voedsel hebben. Er zijn in de omgeving veel tuinen en parken en ze kunnen ook nog naar Artis."

De wind blijft een uitdaging. Met een nieuwe vliegopening op het zuiden hebben de bijen er mogelijk minder last van. En anders kunnen windschermen een oplossing bieden.

Omwonenden hoeven volgens Van Rosmalen niet te vrezen voor de bijen. Voor de twee nesten koos hij speciaal voor bijenkoninginnen uit Marken. "Die zijn een stuk vriendelijker dan wilde bijen." Al ondervindt kunstenaar Mandersloot het tegendeel als hij op weg naar beneden wordt gestoken op zijn achterhoofd. Hij haalt er zijn schouders over op. "Dat is niet erg. Ik ben niet zo bang voor bijen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden