3:10 to Yuma ***

Regie: James Mangold
Met: Christian Bale, Russell Crowe, Ben Foster, Logan Lerman, Peter Fonda

De Amerikaanse regisseur James Mangold is een overtuigd, en meestal ook overtuigend, genrehopper. Met 3:10 to Yuma voegt hij een western toe aan een bontgeschakeerd oeuvre, dat met de biografische muziekfilm I walk the line en de politiefilm Copland twee succesvolle hoogtepunten kende, en ook een thriller, een romantische komedie en een drama over ontsporende meiden omvat. De nieuwe cowboyfilm behoort tot de middenmoot, want waar een film als Copland door bijzondere kwaliteiten en een tegendraadse rol van Sylvester Stallone boven het maaiveld uitstak, blijft 3:10 to Yuma vooral degelijk. Het is daarmee een amusante film, die vooral westernliefhebbers zal aanspreken, temeer omdat het genre zelden nog in de bioscopen vertegenwoordigd wordt.

De western van Mangold is een herverfilming van de film 3:10 to Yuma uit 1957, waarvan het verhaal van Elmore Leonard en het scenario van Halsted Welles als fundament werden overgenomen. Het bouwwerk dat de nieuwe schrijvers Michael Brandt en Derek Haas (Wanted) daarop plaatsen levert een gecompliceerder en daardoor misschien ook moderner geheel op. Het uitgangspunt is ongewijzigd. Een eenvoudige boer neemt na slechte oogsten een gevaarlijke en ondankbare klus aan: hij bewaakt een gehaaide bendeleider tot de trein van tien over drie de boef naar de bajes in Yuma kan vervoeren.

Net als in het origineel heeft de nu door Christian Bale vertolkte boer niet alleen veel te duchten van de bloedlinke bendeleden die hun aanvoerder willen ontzetten, maar zo mogelijk nog meer van diens charisma en vervaarlijke tong. Met het bonkige heethoofd Russell Crowe in de intrigantenrol zit het wel snor, en de film verhoogt de inzet van de voorganger aanzienlijk, door de zoon van de boer aan het gezelschap toe te voegen. De jongen is 14 en ziet zijn vader als een sukkel, waarmee de klus veel meer wordt dan een mogelijkheid om schulden af te lossen. De boef probeert de knul in te palmen, de boer wil laten zien dat eer en integriteit boven alles gaan.

Hadden Mangold en de herschrijvers zich tot de kern van de zaak beperkt, dan was hun film mogelijk sterker geweest. Maar wie in allerlei genres op doorreis is, kan geneigd zijn teveel in één film te willen stoppen. Het lijkt er op dat Mangold en co het eenvoudigweg niet konden laten om de aanleg van de spoorwegen, de Chinese immigratie en de geschiedenis van de federale opsporingsdienst er bij te betrekken. Het levert een paar mooi uitgespeelde historische terzijdes op, maar gaat ten koste van de beoogde spanning. Dat geldt ook voor de uitkomst van de vuurgevechten, vooral tegen het einde van de film, die meer dan eens de geloofwaardigheid tart. 3:10 to Yuma heeft veel te bieden, waar minder meer had opgeleverd. (BART VAN DER PUT)

Website

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden