Review

24 city ***

null Beeld

Regie: Jia Zhangke
Met: Joan Chen, Tao Zhao

Alle films van de Chinese regisseur Jia Zhangke gaan over veranderingen in het moderne China. In de documentaire 24 city interviewt de maker arbeiders van een fabriek die gesloopt wordt. Helaas bevat de film ook gespeelde interviews.

Omdat de werkelijkheid soms net fictie is en vice versa vinden sommige filmmakers dat je met beelden maar wat mag aanrommelen. Echte en verzonnen beelden zetten zij naast elkaar zonder hun status duidelijk te maken. Soms dient het een nuttig doel, bijvoorbeeld als een maker iets wil betogen over beeldmanipulatie, maar meestal is de uitwerking funest: waarom zouden we nog in documentaires geloven als we hun beelden niet kunnen vertrouwen?
Het valt tegen dat Jia Zhangke, die we kennen van glasheldere films (Platform, Still life) , in deze postmoderne valkuil is gestapt. Zijn 24 city had de kijker om andere redenen moeten verwarren dan hij nu doet. De film bevat interviews met arbeiders van een vliegtuigmotorenfabriek in de stad Chengdu. Het in 1958 gebouwde, 56 hectare grote fabriekscomplex, waarin tijdens de hoogtijdagen in de jaren tachtig duizenden arbeiders werkten, wordt gesloopt om plaats te maken voor appartementen- en kantoorflats. Het onderwerp past uitstekend bij Zhangke, omdat al zijn films over de prijs van economische vooruitgang gaan.

In 24 city praat hij met ex-arbeiders over het verleden, wat indringende en soms ontroerende herinneringen oplevert. Zhangke wisselt ze af met poëziecitaten en strak gekadreerde beelden van de vervallen fabriek en de sloop ervan. Het resultaat zou een geslaagde documentaire zijn geweest als Zhangke niet het onzalige idee had gehad om ook gespeelde interviews in de film te verwerken. Wat moeten we ermee dat actrice Joan Chen een arbeidster speelt, die vertelt dat alle collega's vroeger vonden dat ze zo op filmster Joan Chen leek? Dit spelletje met Chens imago is volledig misplaatst in de documentaire, want die heeft aan het echte leven genoeg en kan acteurs missen als kiespijn. Bovendien tast de stijlbreuk de geloofwaardigheid van de film aan. 24 city is een mislukt experiment. (JOS VAN DER BURG)

undefined

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden