2019 wordt themajaar over Rembrandt, ook in Amsterdam

Nationaal toerismebureau NBTC start opnieuw een themajaar om toeristen te spreiden. 2019 moet in het teken staan van Rembrandt en de Gouden Eeuw en Amsterdam doet ook mee.

Zelfportret van Rembrandt in het RijksmuseumBeeld anp

Het themajaar is onderdeel van de strategie om de druk op Amsterdam te verlichten en toeristen ook naar minder voor de hand liggende plaatsen in Nederland te trekken.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) heeft dit keer gekozen voor Rembrandt en de Gouden Eeuw omdat het in 2019 350 jaar geleden is dat Rembrandt van Rijn overleed.

Toch Amsterdam
De steden Delft, Dordrecht, Den Haag, Leiden, Haarlem, Hoorn en Enkhuizen doen mee, maar toch ook Amsterdam.

"Je kan het Rijksmuseum niet overslaan als het over Rembrandt gaat," zegt een woordvoerder wanneer haar wordt gevraagd hoe dat precies zit: het ging toch om spreiding?

"We gaan Amsterdam absoluut niet actief promoten, we willen graag de bekendheid van het Rijks gebruiken om juist toeristen naar andere plekken te lokken. Het Rijks kennen ze, maar weten ze ook dat er andere locaties zijn die de moeite waard zijn?"

Maar, ze ziet zelf ook in dat het lastig wordt om publiek in plaats van het Museumplein voor Middelburg te laten kiezen. "We kunnen ze moeilijk hun kaarten voor het Rijksmuseum weigeren."

'Spreiding werkt'
Het is de bedoeling dat in iedere stad een afzonderlijke tentoonstelling over Rembrandt en zijn leerlingen wordt georganiseerd.

In totaal 600.000 bezoekers hebben het afgelopen jaar een van de evenementen bezocht in het kader van themajaar 'Mondriaan tot Dutch Design. 100 jaar De Stijl'.

Het NBTC ziet in de goede bezoekersaantallen bewijs dat de spreiding van toeristen over het land werkt.

Lees ook: 'Stop alle promotie van Amsterdam? Teleurstellend'

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden