Plus Een nieuw begin

2017 moet hét jaar van de kleinkunst gaan worden

Dit jaar moet hét jaar van de kleinkunst gaan worden. Het Amsterdams Kleinkunst Festival breidt uit én er is een nieuwe directeur. 'Alles wordt gewoon twee keer zo groot.'

Daniël van Veen is de nieuwe directeur van het Amsterdams Kleinkunst Festival. Zijn voorganger houdt er na dertig jaar mee op Beeld Marc Driessen

Het is feest bij het Amsterdamse Kleinkunst Festival: het festival bestaat dertig jaar en het zit met ingang van dit jaar ook nog eens in het Kunstenplan. Dat laatste maakt dat het festival de komende vier jaar verzekerd is van een bijdrage vanuit de gemeente in plaats van dat het - zoals voorheen - alleen wordt gefinancierd op projectbasis.

"We gaan verdubbelen," zegt directeur Daniël van Veen dan ook meteen opgetogen. "Alles wordt gewoon twee keer zo groot. Een groter festival, meer medewerkers."

Twee hele weken
Komend voorjaar zal het Amsterdams Kleinkunst Festival voor het eerst twee hele weken achter elkaar neerstrijken in het hart van Amsterdam. Van 3 tot en met 15 april staan Theater Bellevue, De Smoeshaan, De Kleine Komedie en DeLaMar in het teken van kleinkunst.

Misschien kent u het Amsterdams Kleinkunst Festival (AKF) al, maar als u het nog niet kent, heeft u in elk geval wel gehoord van, bijvoorbeeld, de Wim Sonneveldprijs (voor nieuw kleinkunsttalent) en de Annie M.G. Schmidtprijs (voor het beste kleinkunstlied van het jaar).

Allebei komen ze uit de koker van het AKF - alleen is het met ingang van dit jaar dus de bedoeling dat ook echt iedereen dat weet. Om die reden heet de Wim Sonneveldprijs met ingang van nu dan ook de 'AKF Sonneveldprijs'.

Wim Sonneveld
"We willen ons meer als festival profileren," verklaart Van Veen. "Wim Sonneveld wordt onder jonge mensen steeds minder een naam, dus als we er AKF voor zetten, worden we hopelijk beter zichtbaar."

"We hopen dat mensen dan weten dat als ze naar het AKF komen, ze jonge makers te zien krijgen of gerenommeerde makers die we aan jong talent koppelen."

Toptalent ontwikkelen, daar gaat het Van Veen om, want naar zijn idee is kleinkunst de afgelopen jaren weer veel populairder geworden, met nieuwe namen als Eva Crutzen, Yentl en De Boer en Tim Fransen.

Rising stars
De komende jaren wil het AKF die rising stars uit hun comfortzone halen door ze bijvoorbeeld te koppelen aan opiniemakers van De Balie, wetenschappers of popmusici.

"Je ziet een nieuwe generatie opstaan die inhoudelijk heel sterk is en het vak goed verstaat," zegt Van Veen. "Iedereen leeft met de waan van de dag en alles moet steeds sneller. In het festival willen we artiesten even de ruimte te geven om andere paden te bewandelen en iets nieuws te maken."

Zo is cabaretière Kiki Schippers in opdracht bezig een programma te maken met producers uit de popmuziek. Het zal in april te zien zijn tijdens het festival. Schippers gaat enkele van haar eigen nummers opnieuw arrangeren en maakt nieuwe nummers.

"Zo wordt die kleinkunstmuziek ook wat breder," zegt Van Veen. "Vaak denk je toch aan iemand in een klein zaaltje met een gitaar."

Van Veen weet als geen ander hoe belangrijk het is om geïnspireerd te blijven omdat hij zelf ook jaren kleinkunst heeft gemaakt. Eerst bij het cabaretduo 'GEL, altijd op zoek naar haar' (dat speelde ook op het AKF) en later solo. In 2010 had hij een bescheiden theater- en internethit met het nummer Matthijs van Nieuwkerk, dat overigens op YouTube staat en ook nu nog zeer de moeite waard is om te bekijken.

Vroeg pieken
De afgelopen jaren bedacht Van Veen dat hij het produceren en programmeren van andermans voorstellingen uiteindelijk toch leuker vindt dan zelf spelen (hij organiseert al jaren huiskamer- en buurtfestivals met Theater in Huis). "Ik dacht: wat wil ik doen als ik vijftig ben? Dan wil ik een festivaldirecteur zijn en produceren. En als ik nu al weet dat ik dat wil, kan ik maar beter nu beginnen."

Van Veen is pas veertig, dus hij piekte wat dat betreft vroeg toen hij vorig jaar werd gevraagd voor het AKF. Het festival neemt later dit jaar na dertig jaar afscheid van Van Veens voorganger en AKF-oprichter Evert de Vries, die het rustiger aan wil doen. Zelf spelen mist Van Veen alleen maar 'heel soms een heel klein beetje'. "Eigenlijk vind ik het leuker als anderen schitteren. Dan mogen zij lekker heel het land door en ik mag naar huis."

Grote ambities
Eerst moet er echter nog een heel festival georganiseerd worden en de ambities zijn groot. Van Veen: "Het voornemen is: Bam, het Kleinkunst Festival landt middenin de stad en je kunt niet om ons heen. De komende vier jaar rollen we dat dan uit."

"We beginnen rondom het Leidseplein bij Bellevue en DeLaMar en dan komt in de komende jaren De Balie erbij, de Melkweg en de Meervaart en het Zonnehuis in Noord en het Wilhelmina Huiskamerfestival en Huiskamerfestival Oost."

"We willen door heel de stad uitbreiden en dan al die talenten naar de grote theaters in het centrum trekken. Dat is het totaalplan, echt het grote pakket."

Zie voor het programma van het AKF: www.amsterdamskleinkunstfestival.nl.

Dit is de eerste aflevering van een serie over Amsterdamse culturele instellingen die het dit jaar door (goede of slechte) omstandigheden heel anders willen aanpakken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden