19 kinderen India dood na eten schoolmaaltijd

Ten minste 19 Indiase scholieren zijn dinsdag omgekomen na het eten van een maaltijd op hun basisschool. Dat hebben de autoriteiten in Patna, in de noordoostelijke deelstaat Bihar, woensdag bekendgemaakt.

Redactie
Indiaas eten (foto heeft geen verband met de voedselvergiftiging). Beeld afp
Indiaas eten (foto heeft geen verband met de voedselvergiftiging).Beeld afp

Eerder was sprake van acht doden. Ongeveer 28 leerlingen zouden zijn opgenomen in het ziekenhuis. Sommigen verkeren in kritieke toestand.

Het gaat om kinderen tussen de 8 en 11 jaar. Ze bezochten een school in Masrakh, ongeveer 80 km ten noorden van Patna.

Aangenomen wordt dat ze om het leven gekomen zijn door voedselvergiftiging. De maaltijd, die werd verstrekt door de school en daar ook werd klaargemaakt, bestond uit rijst, peulvruchten en sojabonen.

De hygiëne van het voedsel uit het gratis aangeboden programma is vaker slecht, terwijl de gratis lunches zijn bedoeld om de voedingsniveaus te verbeteren.

Insecticide
Deelstaatminister Sahi van Onderwijs zei dat uit de eerste onderzoeken blijkt dat het voedsel sporen van fosfor bevatte, een stof die in uiterst geringe hoeveelheden kan worden gebruikt om rijst en tarwe te conserveren.

Later werd gemeld dat een insecticide de oorzaak zou zijn van de besmetting.

Compensatie
De families is 3.371 dollar (ruim 2.500 euro) per dode ter compensatie aangeboden door de autoriteiten. Zij hebben een grootschalig onderzoek aangekondigd, waarbij forensische experts de school zullen bezoeken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden