1690 banen dankzij passagiers van riviercruises

De ruim een half miljoen passagiers van riviercruises leveren de regio 1690 banen op, blijkt uit nieuw onderzoek. De grenzen aan de groei komen wel in zicht.

Dit jaar kwamen een half miljoen riviercruise­passagiers naar AmsterdamBeeld Shutterstock

De schepen zijn een slagje kleiner, maar al sinds 2013 trekken riviercruises meer passagiers naar de Amsterdamse regio dan de beeldbepalende zeecruiseschepen.

Door de jarenlange groei - van 2068 schepen in 2010 tot 2751 in 2017 - ­kwamen dit jaar voor het eerst meer dan een half miljoen riviercruisepassagiers naar Amsterdam en een lange rij andere havens - vooral Hoorn en Enkhuizen, maar ook Lelystad.

Riviercruises ­leveren de regio 1690 arbeidsplaatsen op, blijkt uit woensdag verschenen onderzoek.

2 procent uit Nederland
In totaal geven de passagiers 106 miljoen per jaar uit. De rederijen geven nog eens 45 miljoen uit aan de brandstof die ze hier innemen, per­soneel en havengelden. Bij toeleveranciers in horeca, winkels en cultuursector komen ook nog eens 55 miljoen aan bestedingen terecht.

Wat ook meteen opvalt: maar 2 procent van de passagiers komt uit Nederland. De tijd dat het in 1969 door Willy en Willeke Alberti bezongen 'reisje langs de Rijn-Rijn-Rijn' populair was onder Nederlandse toeristen, ligt ver achter ons.

Maar daarmee is meteen verklaard waarom de riviercruises vooral profijtelijk zijn voor Amsterdam. Veel schepen beginnen of eindigen in Amsterdam en de passagiers van buiten Europa (61 procent!) knopen er graag nog een paar overnachtingen in de stad aan vast.

Grenzen groei in zicht
Daardoor wordt 102 van de 106 miljoen in Amsterdam besteed, waarvan 49 miljoen aan overnachtingen. Door hun gevorderde leeftijd, hun culturele belangstelling en hun hoge inkomen laten de passagiers het breed hangen.

Voor het onderzoek zijn 1196 passagiers ­bevraagd. Promotieorganisatie Amsterdam Cruise Port (ACP) is blij dat de waarde voor de stad in beeld komt.

"Nu kunnen we die ook onderbouwen," zegt Edward Wortman van ACP. De laatste jaren zijn de riviercruises uitgewaaierd over de regio.

Zo is het aantal aanlopen in Haarlem snel gegroeid en kan ook het Gooise Huizen volgende week schepen van 135 meter herbergen. Maar: ook deze passagiers gaan veelal voor excursies naar de stad.

Grenzen van groei
Het economische belang voor de regio is vergelijkbaar met de zeecruise, zegt Wortman. Ook de doelgroep is dat: 40 procent van de opvarenden deed eerder een zeecruise.

Tegelijk komen de grenzen van de groei in zicht. In de cijfers voor 2017 lijkt voor het eerst een daling zichtbaar, maar dat komt door definitiekwesties: voorheen werden te korte schepen meegeteld.

Ook voor 2018 rekent ACP op groei, maar in Alkmaar en Zaanstad is het aantal schepen al sinds 2014 afgenomen door werkzaamheden in de Zaan. Na een piek in 2014 neemt ook de bouw van riviercruiseschepen voor de Europese markt af.

Ook zoeken rederijen verdere groei niet in het stroomgebied van de Rijn-Main en Donau, maar in Frankrijk en Portugal.

Lees ook: Werken op een riviercruiseschip: lange dagen, weinig loon

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden