Plus

167 euro om Blackpink in Amsterdam te zien. Wie?

K-pop wordt steeds populairder in Nederland. In mei treedt de Koreaanse meidengroep Blackpink op in Afas Live. Een kaartje kost 166,88 euro.

Meidengroep Blackpink tijdens een optreden voor de Gaon Chart K-Pop Awards, vorige week in Seoel. Beeld Chung Sung-Jun/Getty images

Blackpink? Ook doorgewinterde pop­liefhebbers halen de schouders op, maar in de wereld van de K-pop - de verzamelnaam voor pop uit Zuid-Korea - is de groep een grote.

Op Spotify werd hun nummer Kiss and Make Up meer dan 155 miljoen keer gestreamd. Op YouTube haalde As If It's Your Last zelfs meer dan 400 miljoen views.

(Tekst loopt door onder video)

Op 18 mei treden Jisoo, Jennie, Rosé en Lisa, die tezamen Blackpink vormen, op in Afas Live. Kaartjes voor het concert, die dinsdag in de verkoop gaan, zijn inclusief servicekosten 166,88 euro.

Cultuurverschil
Op Twitter wordt daar door Nederlandse fans flink over geklaagd. Alexandra Garton van concertorganisator Mojo begrijpt dat. "Voor een concert van Ariana Grande of Drake betaal je veel minder. Maar die doen uitgebreide tournees. Blackpink treedt maar vijf keer op in Europa, wat dit een dure productie maakt."

"Het is ook een kwestie van marketing, Het management van Blackpink wil deze concerten echt neerzetten als exclusief. Verder is er een cultuurverschil: ook in Zuid-Korea zelf zijn concerten van K-popacts vaak erg duur."

Eerder organiseerde Mojo in de Ziggo Dome concerten van de K-popacts BTS en G-Dragon. Ook toen waren de kaartjes duur, zegt Garton.

"Bij G-Dragon zat de zaal niet helemaal vol, maar BTS was lang van tevoren uitverkocht. Een staanplaats kostte toen 180 euro, maar er waren er ook goedkopere plaatsen op de tribunes. In de Afas zijn er geen goedkopere rangen en daarom is er bij Blackpink een eenheidsprijs van 166,88 euro."

Nieuwe clientèle
Blackpink is een relatief nieuwe groep met een nog beperkt repertoire. Zijn fans wel bereid zo veel geld te betalen voor een nieuwkomer? "Dat moeten we afwachten. K-pop is ook voor Mojo nieuw. We leren veel. Ik heb bewondering voor hoe professioneel alles wordt aangepakt. En de fans zijn ontzettend enthousiast."

Dat ervaart ook Jeroen de Ruiter van Fame Megastore in Amsterdam. De platenzaak, de grootste van het land, heeft een grote collectie K-pop in huis en boorde daarmee een nieuwe clientèle aan. Voorheen trok de zaak, gevestigd in het filiaal van Mediamarkt op het Oosterdok, vooral mannen op leeftijd, nu zijn daar jonge meisjes bijgekomen.

"We weten niet wat we meemaken," zegt Jeroen de Ruiter. "Om tien uur staan ze hier vaak al voor de deur, vooral meisjes in de leeftijd van 13 tot 21 jaar. We dachten dat er geen jong publiek meer was voor cd's, maar die meiden zijn er gek van, zolang het om K-pop gaat. Gisteren vormde K-pop bij ons de helft van de omzet."

"BTS is de geliefdste K-popgroep, daarvan verkopen we echt Marco Borsato-achtige hoeveelheden. Blackpink begint steeds populairder te worden. Ik merk bij die meiden in de zaak de opwinding over het komende concert."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden