Plus

1500 woningen, maar weinig sociale huur op Oostenburg

Woningcorporatie Stadgenoot begint komend jaar met de bouw op Oostenburg. Sociale huurwoningen hebben er geen prioriteit. 'Met het geld dat we hier verdienen, kunnen we de Kolenkit sneller renoveren.'

De Jacob Bontiusplaats en omgeving op Oostenburg ondergaan komende jaren een transformatie. Beeld -

Ruim 1500 woningen zullen er de komende jaren op Oostenburg verrijzen. Over een jaar begint de bouw, als in een hoek van het voormalige VOC-eiland de bouw van een hotel en 150 sociale en middeldure huurwoningen van start gaat. Uiteindelijk moet het een autoluwe en vooral gemengde wijk worden.

Met het Marineterrein is dit de laatste grootschalige bouwlocatie binnen de Ring. Ondanks de enorme politieke druk om zo veel mogelijk betaalbare woningen neer te zetten, waakt Stad­genootbestuurder Marien de Langen ervoor dat het gebied helemaal wordt volgebouwd.

"Ja, we hadden hier meer kunnen realiseren, maar ik heb mij niet alleen gecommitteerd aan de bouw van woningen, maar aan een nieuw stuk stad. We kunnen dit maar één keer verprutsen!"

A la Markthal
De gemeente heeft in het bestemmingsplan een verplichting van 20 procent sociale woningbouw opgenomen. Op Oostenburg komt ongeveer 50 procent gereguleerde huur - sociale huur en middeldure woningen - en de andere helft is voor huur in de vrije sector en koopwoningen.

Een aantal kavels, vooral bij café Roest en de historische Werkspoorhal, gaan in de verkoop. De Werkspoorhal moet à la de Markthal in Rotterdam openbaar toegankelijk worden. En op een stuk grond van het rijk wordt maximaal twintig procent sociale huur gebouwd.

Kleinere rol
Door de wijk kavel voor kavel te bebouwen, moet er een menging van bouwstijlen en groepen bewoners ontstaan die aansluit bij de binnenstad.

"We willen variatie. Enorme woonblokken passen niet in het centrum. En de ervaring leert dat je sociale en vrije sectorappartementen beter per gebouw kunt realiseren. Beleggers denken nu eenmaal dat de eigenaren van dure koopappartementen liever niet in de lift staan met sociale huurders," zegt De Langen.

Hij vindt het te verdedigen dat sociale huur een kleinere rol krijgt dan bedrijven en hogere woonsegmenten.

"Toen we het gebied in 2008 kochten, konden we natuurlijk niet weten dat het zo'n enorme waardestijging zou doormaken."

"Door nu bepaalde stukken te verkopen aan ontwikkelaars kunnen we de Bakemabuurt in Geuzenveld of de Kolenkit in Bos en Lommer sneller renoveren. De markt maakt mogelijk dat wij meer sociale huurwoningen bouwen."

Bovengronds parkeren
Er komt ook een bovengrondse garage voor 700 auto's. Is dat geen verspilling van de schaarse ruimte in het centrum? "Zo'n garage ondergronds bouwen, dat kan niet uit." Er komen twee woongroepen voor ouderen, waaronder een vestiging van het Ramses Shaffy Huis, voor kunstenaars. Ongeveer tien procent van de woningen zal aan jongeren worden toegewezen via de tijdelijke vijfjaarscontracten.

De middeldure huur wordt verdeeld onder scheefwoners in sociale huurwoningen van Stadgenoot elders in de stad. "Veel huurders vinden een huursprong best te billijken als ze er nieuwbouw voor terug krijgen. Dat zorgt weer voor doorstroming in de rest van onze woningvoorraad."

Zelfbouwkavels
De zelfbouwkavels, die zijn bedacht toen commerciële ontwikkelaars en corporaties tijdens de crisis niet meer durfden te bouwen, krijgen ook nu nog ruimte van Stadgenoot. "Deze mensen betalen een marktconforme grondprijs. Bovendien zijn dit enorm gemotiveerde buurtbewoners, omdat ze het hele ontwikkelproces zelf moeten doen. Die betrokkenheid wil je hebben in een wijk waar ook veel jonge, meer ongebonden huurders komen."

Beeld Laura van der Bijl

Kritiek dat de beperkte aanwas van sociale woningen leidt tot een gedeelde stad, vindt De Langen onzin.

"Dat hier Londense toestanden zouden ontstaan, is echt volkomen flauwekul. Met het huidige sociale bezit is 40 procent van het aanbod op de woningmarkt beschikbaar voor lage inkomens."

"Per jaar 5000 woningen erbij blijkt nu te weinig, maar dat is ook een beetje Amsterdams. Nergens gaat het zo hard als hier en toch gaat het nog te langzaam."

Oude voorwerpen van de machine­fabrieken en scheepswerven liggen in de opslag te wachten op een plek in het straatbeeld van de nieuwe wijk. "We sturen de ontwikkelaars langs dit ­depot zodat ze iets kunnen uitzoeken om te ­gebruiken in hun ontwerpen. Zo blijft het oude Storkkarakter van het gebied toch nog behouden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden