124 plannen voor nieuwe scholen in Amsterdam, dit zijn er vier

Er is behoefte aan nieuwe scholen in Amsterdam, getuige de tekorten op populaire basis- en middelbare scholen. Iedereen kon een plan indienen bij de gemeente en inmiddels zijn er al 124 initiatieven. Dit zijn vier van de ideeën.

Ouders zwaaien hun kinderen uit op school.Beeld Floris Lok

Op Onzenieuweschool.nl kan het publiek nu tot 23 augustus stemmen op de initiatieven. De 35 initiatieven met de meeste stemmen - sommige hebben er al meer dan 2000, andere nog geen enkele - gaan door naar de volgende ronde.

Een jury, met onder anderen onderwijspublicist Aleid Truijens en docent-journalist Johannes Visser, kiest daarbij nog vijftien plannen uit die een wildcard krijgen. Op 31 augustus worden de vijftig plannen gepresenteerd. Maximaal vier scholen worden uiteindelijk opgericht - volgend schooljaar, of het jaar erna.

Plan #123: 'Eerst een uurtje sporten'

Oud-docent Claire de Pont (38) begint met onder anderen ondernemer Annerieke Douma (40) de Circulaire School, voor vmbo-t, havo, vwo en gymnasium.

De Pont: 'We begonnen met los te laten wat je weet van een hedendaagse school. Wat hebben onze kinderen echt nodig? Pubers zijn niet op hun best 's ochtends. Dus beginnen we pas om half tien. Ook starten we met een uurtje voetbal of tai chi. Zo beginnen ze geconcentreerder. Verder is er gezond warm eten op school. En kun je bij ons een eindexamen op maat doen.'

Douma: 'We werken samen met partners als cleantechbedrijf Metabolic. We bouwen onze eigen school, bij voorkeur in de Buiksloterham, waar ze ook circulair (in gesloten kringloop) bouwen. Bij ons grijpen alle vakken in elkaar. Als de buurt een groentewinkel nodig heeft, zetten wij die op.' De Pont: 'De leraren zijn zelf eigenaar van de school. Er is geen schoolbestuur.'

Plan #57: 'Als je het snapt, mag je weg'

Jasmijn Bleijlevens (16), leerling op het St. Ulbert Gymnasium in Oosterhout, wil een 'echt vwo'.

"Ik doe mee aan een honoursprogramma voor gymnasia, en in het kader daarvan mocht ik honderd uren besteden aan een project dat ik zelf mocht kiezen. Op school merk ik nu dat als je alles al snapt je toch naar de les moet. School is niet flexibel.'

'Ik wil juist een school, een écht vwo, voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, waar lessen gepland staan, maar waar leerlingen zelf kiezen of ze erheen gaan. Er zijn wel altijd leraren die je vragen kunt stellen. En we gaan met universiteiten en hogescholen werken. Ik stel me voor dat er grote ruimtes zijn waar je zelfstandig kunt werken. Zo kun je elkaar goed motiveren, want als iemand al zijn opdrachten af heeft en eerder naar huis mag, wil je zelf ook harder werken. De leraren moeten wisselen van lokaal, niet de leerlingen. Lijkt het op het studiehuis? Dat ken ik niet.'

Plan #49: 'Voor ongemotiveerde zestienjarigen'

Mailin Fleur Landvreugd (45), werkte tien jaar als docent op een ROC, wil een school voor ongemotiveerde zestienjarigen beginnen: 16+@life.

'Ik heb net ontslag genomen als docent op een ROC, en wil me inzetten voor die groep zestienjarigen die ongemotiveerd in de schoolbanken zitten, alleen omdat ze door leerplichtambtenaren op de hielen worden gezeten. Niemand vraagt wat ze nou echt willen. Het hele systeem is gefocust op dat diploma, maar niet op hoe je gelukkig wordt.'

'Mijn school wordt een eenjarig traject waarbij leerlingen op basis van consensus mogen bepalen hoe ze dat jaar invullen. Welke zestienjarige is om acht uur al fit? Dan beginnen we toch om elf uur? Ik ga ook pas les geven als ze les willen hebben. Jongeren kunnen later doorleren of zzp'er worden in een vakgebied dat ze ontdekken: van fietsenmaker tot pannenkoekenbakker.'

Plan #78: 'We zijn al begonnen'

Marlise Achterbergh (29) begint met onder meer Gerdt Kernkamp en Annabel Esman de School for Excellence. Ze werkt nu op een internationale school.

'Onze school gaat uit van drie vragen: wat wil ik, wat heeft de wereld nodig en wat wil ik geven? We gaan niet de wereld in de school halen, maar de kinderen de wereld in brengen. We werken niet vanuit een centraal gebouw in de stad, maar vanuit verschillende homebases, waar kinderen - we zijn een school voor vier- tot achttienjarigen - in kleine groepen onderwijs krijgen.'

'Zo kunnen leerlingen meelopen met een modewinkel, waar ze leren over economie, maar ook over kunst. We geven les in het Engels en Nederlands. En uiteindelijk zullen we ze, als ze dat willen, ook klaarstomen voor het eindexamen. Ze ontdekken vanzelf wat de hiaten zijn in hun kennis. We zijn al begonnen met een pilot in Soest. Het wordt een school voor kinderen die hun dromen willen najagen. Voor passieve leerlingen is geen plaats.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden