Lijstje

10 plekken in Amsterdam waar fietsen ronduit irritant is

Nergens wordt de fietser zo goed bediend als in Amsterdam. Maar toch, de ergernis is nooit ver weg. Waar in de stad is fietsen ronduit irritant?

Fietsers en winkelend publiek zitten elkaar in de weg bij het kruispunt tussen de Kalverstraat en het Spui Beeld Roy Del Vecchio

1. Spuistraat-Kalverstraat, Centrum
Zo ongeveer de enige plek waar fietsers het serieus moeten afleggen tegen ­voetgangers: de stroom shoppers is ­­on-door-dringbaar. Vooral op zaterdagen ben je kansloos. Slechts bij zeer hoge uitzondering laten ze een gaatje vallen en kun je als fietser passeren.

Je er gewoon tussen dringen? Dat is vragen om moeilijkheden, want wie op zaterdag in de Kalverstraat loopt, kijkt niet op, niet om en al helemaal niet opzij. En als fietser lig je, voor je het weet. Het ergste van alles: de voetgangers hebben gelijk, het ís een zebrapad, ze hébben voorrang. Vermijd deze straat!

Damstraat Beeld Maarten Brante

2. Damstraat, Centrum
Het is dat er auto's rijden, anders was deze straat écht verschrikkelijk voor fietsers. Wie te voet door de Damstraat gaat, is toerist van het niet-kwalitatieve soort: thuis lopen ze braaf op de stoep, in Amsterdam stappen ze zo de straat op.

Fietsers zijn non-existent; een taxi of bestelauto, ­alleen daar trekken ze zich nog iets van aan. Laat de auto, de eigenlijk natuurlijke vijand van de fiets, hier vooral blijven!

3. Leidsegracht, Centrum
De stad uit: geen probleem. Maar de stad ín is een crime. Iemand heeft hier een foutje gemaakt. De bruggen over de Prinsen- en Keizersgracht bevinden zich links van de Leidsegracht.

Houd je rechts, dan fiets je om, over steile bruggetjes ook nog eens. Dus fiets je links - aan de verkeerde kant, inderdaad ja. Zodat je in een rechte lijn trapt. En dát ­levert een gezeik op! Taxi's, doorgaans echt niet zo vervelend als je denkt, drukken je zomaar de rijweg af.

Warmoesstraat Beeld Maarten Steenvoort

4. Warmoesstraat, Centrum
Mág je daar fietsen dan? Jazeker. Maar moet je daar willen fietsen? Het is niet aan te raden. Voetgangers, meestal toerist, hebben géén idee van hun plek op de weg: de stoep dus. Groepsvormende gezelschappen waaieren breed uit en snappen niet wat je bedoelt als je belt of brult. Ja, het stoepje houdt niet over en staat niet zelden vol obstakels. Maar toch.

Javakade Beeld Floris Lok

5. Javakade, Oost
Aan de stille zijde van het Java-eiland is alles goed. De weg is breed, de zon schijnt altijd en de vermaledijde eilandwind waait hooguit bescheiden. Ideale fietsstraat. Als je organen niet door je lijf zouden stuiteren van al dat gerammel over de enorme keien die ze hier wegdek noemen. Kasseienstroken, vier op een rijtje. Evenzoveel artsy-fartsy bruggetjes doen er niets aan af: dit is Parijs-Roubaix in Amsterdam.

Kinkerstraat Beeld Maarten Brante

6. Kinkerstraat, West
Op papier zag het er vast prachtig uit: een overdekte winkelgalerij in de Kinkerstraat. Hoe chic is dat! En hoe link! Het te smalle fietspad richting binnenstad loopt te pal langs de te robuuste pilaren. Overzicht? Geen. Alertheid? Essentieel. Gevolg? Met de regelmaat van de klok belandt hier iemand, fietser, voetganger of allebei, niet zacht op het asfalt.

Piet Heinkade Beeld Floris Lok

7. Piet Heinkade, Oost
Meteorologen staan voor een raadsel. Fietsers hebben op de Piet Heinkade ­áltijd wind tegen. Altijd. Uit welke richting ze ook fietsen. Niet een beetje, maar fors, niet zelden vlagerig zelfs.

En dan voelt zo'n kilometertje lang aan. Het moet iets te maken hebben met de enorme muur waarlangs je fietst, die massieve gebouwen. Een andere
verklaring is er niet.

8. Berlagebrug, Oost
Het speelt overal in de stad, maar nergens manifesteert Het Probleem
Van De Wachtende Fietser (DWF) zich duidelijker dan hier. Ze komen vanbuiten en treffen pal voor de Coffeecompany het eerste stoplicht. Dus blokkeert DWF het kruisende fietspad. Domweg, zou je kunnen zeggen.

Terwijl mensen hier met een behoorlijk vaartje van de Berlagebrug komen gedenderd. Kan dat stoplicht niet aan de andere kant van
het kruispunt?

Onderdoorgang Rijksmuseum Beeld Eva Plevier

9. Onderdoorgang Rijksmuseum, Zuid
Die passage is fijn, niks mis mee. Maar fiets je naar beneden, het Museumplein op, dan gaat het mis. Even los van de drukte: je móet een bocht maken, anders beland je in de S van het 'I Amsterdam'-gevaarte. Hoe je ook gaat, links of rechts, je zal moeten afslaan. Je wilt niet, maar je moet. Onlogisch en onhandig, de fietser wil rechtdoor.

10. Middenweg, Oost
Onlangs werd het officieel: het stoplicht op de Middenweg, ter hoogte van de Wembleylaan, werd uitgeroepen tot het irritantste verkeerslicht van de stad. Twee minuten rood, vier seconden groen. Dus wachten tot je een ons weegt.

Maar wel in de startblokken, want als je moet, dan moet je. Verzachtende omstandigheid: je wacht wel met een reden, het is hier gewoon heel druk met auto's richting Ring. Tussen de oeverloze sleep auto's door? Geen optie, doe het niet!

Lees ook: 10 onmogelijke kruispunten in Amsterdam en: Fietsring van Sarphatistraat tot Marnixstraat

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden