10 nieuwe en schonere IJ-ponten om drukte aan te kunnen

Tien nieuwe veerponten op het IJ zijn nodig om de groei van het aantal passagiers de komende jaren op te vangen. Ook zullen ze elektrisch varen.

Tien nieuwe en schone ponten moeten passagiers over het IJ gaan vervoeren. Beeld anp

De uitbreiding van de vloot is volgens wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer) nodig voor een goede bereikbaar van de stad aan beide oevers van het IJ. Bij de uitbreiding wordt rekening gehouden met eventuele vaste verbindingen.

De groei van Amsterdam-Noord die de komende jaren zal plaatsvinden, zorgt voor flink meer reizigers. Dit zal vooral te merken zijn bij het Buiksloterwegveer, waar het aantal gebruikers tussen 2015 en 2030 zal verdubbelen.

Verbindingen
Om die reden wordt de vloot uitgebreid op de centrale verbindingen; Buiksloterweg, IJplein en NDSM. Het Oostveer komt daarentegen te vervallen nadat de Javabrug in gebruik is genomen.

Ook vervalt mogelijk het Distelwegveer in 2030, mocht er een vast verbinding bij het Stenen Hoofd komen.

Schone ponten
Met het GVB zijn afspraken gemaakt over de verduurzaming van de ponten. De toekomstige boten worden hybride (plug-in), wat betekent dat ze elektrisch zullen varen.

Het is de bedoelling dat de voorbereiding hiervan start in 2019, zodat de eerste boten vanaf 2022 uitstootvrij varen. Om te beginnen het IJpleinveer, later moeten het Buiksloterwegveer en de rest volgen.

Nu varen de ponten nog op diesel, maar de schepen die onlangs zijn aangeschaft zijn ook al hybride en varen al schoner dan de oude ponten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden