PlusPS

10.000 volgers in 12 weken: zo maak je een influencer

Zes HvA-studenten probeerden binnen twaalf weken 10.000 volgers op Instagram te krijgen om aan te tonen hoe makkelijk het is een influencer te maken. Dat lukte, met gemak.

Een foto van de influencer Beeld Instagram
Een foto van de influencerBeeld Instagram

'Need this after all the delicious Christmas food,' schreef @nykkievzessen 27 december op Instagram. Op de bijbehorende foto lurkt de 21-jarige Amsterdamse aan het rietje dat uit een flesje van de Juice Brothers steekt (het sapjesmerk duikt bijzonder vaak op in de posts van Insta- en fitgirls). Een rijtje hashtags - #detox, #lifestyle en #outfitoftheday - maakt de update af en de reacties van volgers stromen binnen.

Met haar 10.000 volgers is Nykkie een zogenoemde ­social influencer. Haar foto's inspireren honderden meisjes, bedrijven benaderen haar voor gesponsorde samenwerkingen en volgers vragen haar welke schoenen ze moeten kopen. Niemand die daarvan opkijkt, want op Instagram sterft het van meisjes als Nykkie.

Wat echter maar weinigen weten, is dat Nykkie van Zessen helemaal niet bestaat. Ze is de creatie van zes studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) die wilden aantonen hoe makkelijk het is op een sociaal medium als Instagram een vertekenend beeld van de werkelijkheid te creëren.

Zwaar leunen op willekeurige keuze
Het besef dat Nykkies volgers bij elkaar met geen mogelijkheid in de Afas Live passen, brengt bij Anne Rieter (21) een ietwat zenuwachtig lachje teweeg. "Als je het zo stelt, is het wel even schrikken."

Rieter leende haar gezicht en garderobe voor het project. "Het is maar een getal, maar uiteindelijk zijn het heel veel mensen die jouw hoofd zien, zien wat jij op een dag doet en wat je draagt. Dat is een gekke gedachte."

Samen met Myra Bax (20) en Roos Huisman (22) vertelt Rieter over Nykkie. "Als Nykkie dachten we over alles na: wat we bestelden, of we het logo lieten zien, hoe we het drankje op de foto zetten. Echt een gedoe."

Toch kan iedereen een influencer worden, zeggen Bax, Huisman en Rieter. Zolang je er maar heel veel tijd, energie en geld insteekt. "Het is echt uitermate vermoeiend," beaamt Bax. Zij beheerde het account. "Ik veranderde in een soort zombie, stond op met tweehonderd meldingen op mijn telefoon en was hele dagdelen zoet met reageren en liken."

In de drie maanden die ze voor het experiment hadden uitgetrokken, kregen ze te maken met een vaste schare fans. Zo is er @fashionbysooff, een 14-jarig meisje dat nogal opkijkt tegen Nykkie.

Aanpoten
Bax: "Op een gegeven moment vroeg ze ons om kledingadvies. Dat is het effect van een influencer: mensen leunen zwaar op de willekeurige keuze van iemand die ze nog nooit hebben ontmoet. Dat ken ik eigenlijk niet, het liefst zeg je tegen zo'n meisje dat ze moet kiezen wat ze zelf mooi vindt."

Tienduizend volgers krijg je niet in één keer. De studenten haalden in de eerste week driehonderd volgers binnen met een puntensysteem, want 'zonder volgers ben je niemand'. Vervolgens is Bax de volgersbase van andere influencers afgegaan. "Ik volgde lukraak mensen en als ze mij terugvolgden, ontvolgde ik hen weer. Want het is niet de bedoeling dat je meer mensen volgt dan er op jouw account geabonneerd zijn."

Voor de eerste week hadden ze zichzelf 900 volgers als doel gesteld. "Dat haalden we makkelijk: na zeven dagen zagen al 1033 mensen de foto's van Nykkie in hun feed voorbijkomen."

Dat het beheren van een succesvol Instagramaccount aanpoten is, staat als een paal boven water. Halverwege het experiment besloten de studenten daarom een robot in te schakelen. Huisman: "Die kun je aanzetten en dan volgt, ontvolgt, liket en reageert hij voor je."

Dat dit soort hulpmiddelen bestaan, verbaasde haar niet echt. "Er is een markt voor. Maar het is wel een vreemde business, want wat is dan nog echt?"

Statussymbolen
Precies die betrekkelijke echtheid op Instagram stellen de studenten met hun project ter sprake. Met Nykkie hopen ze bewustwording te creëren. Bax: "Je moet niet alles geloven wat je ziet. Het leven dat influencers op de sociale media tonen, is heel vertekend. Zo soepel en nonchalant gaat het echt niet, er komt heel veel bij kijken."

Het is niet zo dat de studenten de succesvolle Instagrammers in Nederland afvallen. "Ik heb juist meer respect voor hen gekregen," zegt Rieter. "Ik volg zelf nog steeds een aantal van hen. Ik zou ze ook nooit oplichters noemen. Het is misschien niet altijd even echt, maar dat geeft niet zolang je je er bewust van bent."

Bax: "Het is ook niet erg om van de posts van een influencer te genieten. Je moet je alleen wel realiseren dat die beelden je beïnvloeden. Dat je beseft dat niemand een perfect leven leidt. Ik hoop dat ons project meisjes beter wapent tegen onzekere gevoelens."

Reacties
Volgens de studenten is het niet aan de influencers een realistischer beeld op de sociale media te scheppen. Bax: "Mensen zijn altijd op zoek naar statussymbolen. Als één besluit het gelikte plaatje vaarwel te zeggen, staat er wel een nieuwe op. Daarom is het van belang dat het kwartje bij de volgers valt, dat die zich niet laten meeslepen."

Nykkie van Zessen bestaat op Instagram nog steeds. Na de onthulling bleef het volgersaantal groeien en de groep werd benaderd door een sieradenbedrijf dat graag met Van Zessen in zee wil. "Bizar he?" zegt Bax.

"Wat ons misschien wel het meest heeft gedaan, zijn de reacties van volgers. Zelfs de trouwste prees het experiment. Ik denk echt dat we met ons experiment ogen hebben geopend."

Succesvol op Instagram

1.
Maak mooie foto's. De studenten legden alles met een professionele camera vast, zodat de kwaliteit gewaarborgd bleef. Ook is het verstandig om dezelfde stijl aan te houden. Voor de foto's van Nykkie werd bijvoorbeeld altijd dezelfde filter gebruikt.

2.
Gebruik hashtags. Een hashtag kan een Instagirl maken of breken. Voor Nykkie kwamen vaak dezelfde woorden terug: #instagirl, #blogger, #instagoods, #outfitof­theday. Variërend van wat Nykkie op de foto doet, werden hashtags in het leven geroepen.

3.
Wees actief. Like andermans foto's, laat reacties achter. ­Reageer ook op de reacties van je volgers: zo voorkom je dat je wordt gezien als die ijskoningin die alleen maar foto's van zichzelf plaatst.

4.
Blijf bij de tijd. Een succesvolle Instameid loopt het liefst voor op de trends. Zoek de hippe bar en het karakteristieke café op. Maar wees ook jezelf, kopieer niet klakkeloos wat andere succesvolle dames op Instagram uitspoken. Zorg dat je je onderscheidt.

5.
Let op de tijd. Tussen vijf uur 's middags en acht uur 's avonds is het verstandig te posten. Dan scrollen de meeste mensen op hun telefoon. Ook rond het middaguur een foto online zetten, kan lonen: tijdens de lunch is een ­bezoekje aan Instagram gauw ­gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden