PlusRepubliek

'1 station voor de prijs van 2'

In de wekelijkse column Republiek Amsterdam schrijven politiekverslaggevers Michiel Couzy en Roelf Jan Duin afwisselend over de politiek in Amsterdam. Vandaag: Roelf Jan Duin over een opvallende 'reclame' van de gemeente.

Roelf Jan Duin. Beeld Wolff
Roelf Jan Duin.Beeld Wolff

Had ik het nou verkeerd gelezen? Nee, het stond er echt, op een groot plakkaat langs een bouwput op de hoek van de Ceintuurbaan en de Ferdinand Bolstraat. 'Straks heb je hier 1 station voor de prijs van 2.'

Wat was dit? Een pijnlijke drukfout? Een ludiek protest tegen de Noord/Zuidlijn? Of... O nee toch, het zal toch niet... Och ja, het zal toch wel. Dit was een poging tot humor van de gemeente, ongetwijfeld bedacht door een paar snelle reclamejongens.

Opnieuw twijfel en nog meer vragen. Wat moest ik hier nou weer van vinden?

Dat is een van de minder prettige aspecten van zo'n column in de krant: meningdwang. Je moet overal maar wat van vinden. Nu weet ik van de meeste zaken wel zo'n beetje of ik er voor of tegen ben - wereldvrede en schone lucht: voor, genocide en incest: tegen - maar als het om humor gaat, begeef je je al snel op glad ijs. Voor je het weet ben je een azijnzeiker. Of, misschien nog wel erger, snap je de grap niet.

Was dit niet gewoon best geestig? '1 station voor de prijs van 2'; van een beetje zelfspot is nog nooit iemand onsympathieker geworden. Een staaltje Amsterdamse branie, moet kunnen toch? Niet op alle slakken zout leggen, dit is gewoon een lollige tekst.

Gewaagd, dat was het wel. Grapjes maken over de kosten van de Noord/Zuidlijn, je moet maar durven als gemeente. Dat ding gaat volgens de laatste raming 3,16 miljard euro kosten.

Toen de gemeenteraad in 2002 instemde met de aanleg van de nieuwe metro werd uitgegaan van 1,46 miljard. Dat is een kostenoverschrijding van 1,7 miljard euro. Publiek geld, mind you. Om even op de populistische toer te gaan: hoeveel incontinente bejaarden zou je voor dat geld kunnen verschonen?

In 2002 werd de Amsterdamse burger ook voorgehouden dat de Noord/Zuidlijn in 2011 open zou gaan. Inmiddels gaat men uit van oktober 2017, maar of dat gehaald wordt, is nog maar zeer de vraag. Winkeliers zitten al zo lang tussen de stofwolken en in het geluid van zware machinerie dat ze zich niet eens meer kunnen herinneren hoe het straatbeeld was voor de werkzaamheden begonnen.

null Beeld -
Beeld -

Ik vroeg me opeens af of de winkeliers op de Ferdinand Bol die tekst grappig zouden vinden. En de ondernemers die het niet gered hebben vanwege de jarenlange bouwput voor hun deur. Zouden die erom kunnen lachen?

Op het stadhuis zien ze er blijkbaar de grap wel van in. Oké, het duurde dan wel ruim zes jaar langer en het kostte 1,7 miljard euro meer, maar laten we daar alsjeblieft niet over blijven sippen. Straks heeft Amsterdam één prachtige metro voor de prijs van twee, dat is toch een giller!

Ondertussen was ik er nog steeds niet uit of ik het wel of niet leuk vond, terwijl ik de deadline voor de column voelde naderen. Ik besloot een muntje op te gooien: kop = grappig en jofel, munt = stom en ongepast.

Daar tolde mijn geldstuk door de lucht. En daar greep ik mis. In de oneindige diepte van station Ceintuurbaar zag ik mijn euro vallen. Op 1,7 miljard maakt dat ook niet meer uit, dacht ik. En misschien vind ik hem eind 2017 wel terug, als het station open gaat. Of anders wel in 2018. Grappig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden