0.0 geeft impuls aan Heineken-verkopen

Bierbrouwer Heineken heeft afgelopen jaar met name met bier van zijn eigen merk goed geboerd.

Beeld ANP

Volgens topman Jean-François van Boxmeer betekende de groei met bijna 8 procent de beste prestatie van het merk Heineken in ruim tien jaar tijd, geholpen ook door de 0.0-variant die inmiddels in 38 landen beschikbaar is. Exacte verkoopcijfers van 0.0 gaf Heineken niet.

Heineken kende als geheel een volumegroei van 4,2 procent wereldwijd. In alle regio's waar het bedrijf actief is werd meer bier verkocht. Al met al zorgde dat voor een netto-omzet van 22,5 miljard euro. De operationele winst (beia) steeg met dik 6 procent tot 3,9 miljard euro. Stijgende kosten werden daarbij gecompenseerd door hogere prijzen en besparingen.

Van Boxmeer benadrukt dat de operationele winstmarges wat minder waren. Dit kwam onder meer door stijgende grondstofprijzen, wisselkoerseffecten en inspanningen die Heineken doet om de recent overgenomen activiteiten in Brazilië te stroomlijnen.

Miljardendeal
In China, waar Heineken eerder een miljardendeal tekende met CR Beer, wacht de brouwer nog altijd op goedkeuring van de autoriteiten. Van Boxmeer rekent nog in het eerste halfjaar groen licht te krijgen. Heineken nam voor 1,9 miljard euro een groot belang in de grootste brouwer van China. In de praktijk betekent dat dat Heineken zijn bezittingen in China verkoopt aan CR Beer en dat die onder licentie bier van Heineken aan de man brengt.

Vooral bij de distributie van bier loopt Heineken nu op tegen de grenzen. "Eigenlijk zijn wij maar in 1 provincie duidelijk aanwezig," aldus Van Boxmeer. Volgens hem liggen er voldoende kansen voor beide bedrijven in China.

Economische omstandigheden
Voor dit jaar rekent Heineken op een operationele winstgroei van 4 tot 6 procent. De brouwer waarschuwt evenwel voor de huidige economische omstandigheden. Ook kosten voor grondstoffen en logistieke kosten zullen hoger uitvallen. Heineken zal aanhoudend op de kosten letten en met initiatieven komen om productiever te werken.

Heineken verwacht verder dit jaar circa 2 miljard euro te investeren in de eigen bedrijfsvoering, installaties en eigendommen. Dat is iets meer dan dit jaar. Eventuele overnames sluit Heineken niet uit. Het belangrijkste voor de brouwer blijft duurzame groei van de eigen merken.

Tip Het Parool
Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden