Plus

Zo werkt het toekomstige voedselkeurmerk Nutriscore

Een nieuw keurmerk moet de consument beter wegwijs maken in de winkel. Maar het van origine Franse Nutriscore heeft wel wat haken en ogen.

Het van origine Franse Nutriscore moet de consument beter wegwijs maken in de winkel. Beeld Shutterstock

Voor een deel is het natuurlijk gewoon gezond verstand. Niet te vet, niet te zout, niet te veel suiker. De Nutriscore, het Franse keurmerk dat de Consumentenbond graag in Nederland zou willen invoeren, doet in grote lijnen precies wat het moet doen: in één oogopslag aangeven of de consument een gezonde keuze doet of niet. In plaats van dat hij of zij alle kleine lettertjes moet lezen op het etiket, staat er één letter op de verpakking. Een groene A, prima idee, B, C of D wordt al steeds minder verstandig, de E is een rode vlag.

In 2020 moet er een nieuw voedselkeuzelogo komen. De Consumentenbond schoof dinsdag Nutriscore naar voren, dat al is ingevoerd in Frankrijk, België en Spanje. "De supermarkten en consumentenorganisaties in Nederland zijn voor," zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. "Fabrikanten kunnen allerlei claims op hun verpakkingen zetten, consumenten kunnen daar nauwelijks wijs uit. Dit keurmerk is onafhankelijk opgezet en wetenschappelijk getoetst."

Voedingswaarde
Wie wil weten welk label zijn product krijgt, kan in het systeem zelf de voedingswaarde invullen: calorieën, suiker, verzadigd vet, zout, eiwitten, vezels en fruit/groente/noten. Wie alle velden invult, krijgt dan vanzelf het label. Aardbei en avocado scoren een A, melkchocola een E, pure chocola een D.

De Consumentenbond voerde vijftig snacks en repen in. Snelle Jelle zero (zonder suiker) scoort een A, Snelle Jelle met suiker een B. Het systeem scoort niet op andere zoetstoffen dan suiker. Aspartaam, bijvoorbeeld, wordt niet gemeten. Niet zo gek, als je ziet wat het Voedingscentrum daarover zegt: 'Er zijn verhalen in omloop die mensen waarschuwen voor aspartaam, omdat dit schadelijk voor de gezondheid zou zijn. Deze verhalen zijn vaak gebaseerd op verkeerde conclusies en onzorgvuldige onderzoeken.'

Liga's - toch een snack die veel kinderen, en daarmee hun ouders, op de been houdt - zitten in de categorie B, C en D. Evergreen krijgt een B, de 'knapperige haverrepen' van Liga een D. En: Snickers en Kitkat zijn categorie E. Je verwacht het niet!

Melkchocola krijgt een E, pure chocola een D. Het verschil zit vooral in de hoeveelheid suiker. Beeld Shutterstock

Wel opmerkelijk is de E die olijfolie scoort. Dat komt door het hoge vetgehalte. "Dat is de reden dat veel mensen in Zuid-Europa tegen dit systeem zijn," zegt Van der Staak. "Die landen gebruiken en produceren heel veel olijfolie, en die komt er hier ongunstig uit."

Kunstmatige zoetstoffen
Coca-Cola light krijgt daarentegen een A. Daar zit, behalve wat kunstmatige zoetstoffen, ook nauwelijks iets in. Geen vet, geen suiker. Dus gezond? Van der Staak: "Je kunt wel een fles Cola light drinken zonder schade, en geen fles olijfolie."

Niet dat ze vindt dat je onbeperkt Cola light moet drinken, haast ze zich nog te zeggen.

Maar, in Cola light kun je toch geen champignons bakken? Is er dan een alternatief voor olijfolie dat wel een A scoort? "Olijfolie om in te bakken kan natuurlijk prima. Maar het is wel vet, dus met mate. Een logo alleen is niet voldoende, en we zeggen niet dat het systeem perfect is. Het is goed als er nog experts naar kijken. Maar laten we nu hiermee aan de slag gaan, en dan aanpassen waar nodig. Anders gebeurt er helemaal niets."

Avocado: A. Gezonde vetten en vezels. Beeld Shutterstock
Brie: E. Te vet. Beeld Shutterstock
Aardbeien: A. Vooral goed dankzij de hoeveelheid vezels afgezet tegen het aantal calorieën. Beeld Shutterstock
Coca-Cola Light: A. Geen suiker, geen vet. Geen voedingsstoffen ook, trouwens. Beeld Shutterstock
Te vet. De E voor olijfolie is de belangrijkste reden dat in Zuid-Europa veel mensen tegen dit keurmerk zijn. Beeld Shutterstock
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden