Achtergrond

Zo verslaat Het Parool de verkiezingen

Onlinecampagnes, briefstemmen en drie stemdagen: het zijn dit jaar bijzondere Tweede Kamerverkiezingen. Hoe doet Het Parool verslag van de verkiezingen in coronatijd?

Lijsttrekker Sylvana Simons van BIJ1 deelt flyers uit. Beeld ANP
Lijsttrekker Sylvana Simons van BIJ1 deelt flyers uit.Beeld ANP

Normaal gesproken zou politiek verslaggever Hanneke Keultjes lijsttrekkers op de voet volgen. In de weken voorafgaand aan de Tweede Kamerverkiezingen zou ze verslag doen van hun tour door het land, optredens in volle zalen, partijcongressen, flyeracties op de markt. Het zit er dit jaar allemaal niet in: lijsttrekkers maken nu voortdurend filmpjes voor hun socialemediakanalen om toch een beetje contact met de kiezer te krijgen.

Mogelijk worden politieke debatten op radio en tv daarom dit jaar nog belangrijker dan anders, zegt Keultjes. “Vorige week zei een lijsttrekker tegen me: ‘Als ik maar niet ziek word’. Krijg je net voor het RTL-debat een loopneus, dan kun je daaraan niet meedoen. Een debat missen zou grote gevolgen kunnen hebben voor een campagne.”

Het debatseizoen werd vrijdag traditioneel afgetrapt met het NOS Radiodebat, twee dagen later volgde het RTL Verkiezingsdebat. Van alle grote debatten doet Het Parool, zoals gebruikelijk, verslag.

Keultjes: “Elk moment kan een kantelpunt zijn, al weet je van tevoren nooit voor wie en in welk debat. In 2012 stond de SP hoog in de peilingen, maar Emile Roemer liet zich in het RTL-debat overbluffen door Mark Rutte toen het over de zorgpremie ging. Rutte loog, maar Roemer wist niet hoe hij ermee moest omgaan. Vervolgens werd Roemer gefotografeerd terwijl hij frisdrank met een rietje dronk, en was de tendens: willen we hem wel de sleutel van het Torentje toevertrouwen? De SP kelderde in de peilingen en de PvdA ging omhoog. Die werd de tweede partij. Een debat kan dus grote impact hebben.”

Campagne zonder contactmomenten

Ook belangrijk: de planbureaus die maandag kwamen met hun doorrekeningen van de verkiezingsprogramma’s, en in aanloop naar 17 maart zijn ook elke week interviews met lijsttrekkers te lezen in Het Parool.

Keultjes en haar collega’s hebben de politieke portefeuille niet alleen onderverdeeld in ministeries, zoals onderwijs, defensie en volksgezondheid, maar ook in partijen die ze voor hun werk volgen. “In Den Haag wordt weleens gezegd: politici zijn drie maanden voorafgaand aan de verkiezingen bezig met de verkiezingen, journalisten drie weken en kiezers drie dagen. Hoewel de verslaggeving nu echt op stoom komt, zijn wij al een paar weken bezig,” zegt Keultjes. “Ook omdat de campagne compleet anders is dan normaal, zonder contactmomenten. Thierry Baudet van FvD is de enige die wel het land in gaat om campagne te voeren, compleet met handen schudden. Die manier van campagnevoeren past bij de boodschap van de partij: zij vinden de coronamaatregelen onzin en willen Nederland daarvan ‘bevrijden’.”

Amsterdamse insteek

De verkiezingsdagen, 15 tot en met 17 maart, zullen ook anders zijn door het virus. Zal het tellen van de stemmen gehinderd worden door de 1,5-meterregel? Is de avondklok tegen die tijd opgeheven? Of zullen stembureaumedewerkers en kiezers die ’s avonds willen stemmen gebruik moeten maken van de uitzondering die dan voor hen geldt? En hoe zal het zijn om lijsttrekkers niet in een volle zaal of café, maar zonder publiek te zien reageren op de verkiezingsuitslag? Keultjes: “Ik hoor dat sommige partijen in heel kleine kring samenkomen – zonder bier en bitterballen – om samen de uitslagen te kijken.”

Veel campagnemomenten zijn online, wat ze minder gevarieerd maakt, zegt Vincent Smits, chef verslaggeverij bij Het Parool. “Het geeft de partijen minder regie. De verslaggeving van de verkiezingsdagen zal overigens niet veel verschillen van wat we normaal gesproken doen: we sturen verslaggevers de stad in, maken van tevoren belafspraken met politici voor reacties en we starten een liveblog, waarmee we de ontwikkelingen volgen. Hoe verloopt het stemmen? Is het druk bij de stembureaus? Dat zijn dingen die lezers willen weten.”

Naast de verhalen over de landelijke politiek verschijnen in Het Parool ook verhalen met een meer Amsterdamse insteek. “We hebben besloten niet alleen aandacht te besteden aan de grote partijen, maar ook aan de kleine nieuwkomers die er in de peilingen goed voor staan in Amsterdam. Partijen die nog niet in de Kamer zitten, maar waarin onze lezers wel belangstelling hebben en die kans maken op een zetel. Daarbij kun je denken aan Volt, JA21 en BIJ1,” zegt Smits. Voor Amsterdammers die nog wat keuzehulp kunnen gebruiken is er onze eigen Kieswijzer, ontwikkeld in samenwerking met onderzoeksbureau iVOX.

Verkiezingspagina

En de papieren krant? Vanaf maandag 1 maart maakt de redactie van Het Parool elke dag een verkiezingspagina, met verhalen die voor inwoners van Amsterdam en omgeving extra van belang zijn. “Denk aan een verhaal over Schiphol en wat de politieke partijen daarmee willen, of een interview met een Amsterdamse hoogleraar die gespecialiseerd is in muziek en een onderzoek heeft gedaan naar campagnemuziek,” zegt Smits. “En in de rubriek Posterpraat bespreken vormgeefexperts waarom campagneposters wel of niet goed zijn, of wat er speciaal aan is. Een mix van lichte en zwaardere onderwerpen dus, als aanvulling op de verslaggeving vanuit Den Haag.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden