Plus

Zandvoort heeft wel zin in de Formule 1

Zandvoort wil volgend jaar de Formule 1 terug. Zelfs de lokale GroenLinksfractie stemde in met vier miljoen euro steun. Op bezoek in een opportunistische badplaats.

Winters zijn de 15.000 inwoners van Zandvoort op zichzelf, maar 's zomers kan dat aantal verzesvoudigen en stroomt de boulevard vol. Beeld Dingena Mol

Petra ('Liever geen achternaam') ziet het wel zitten. De 47-jarige serveerster van Strand Noord is geboren en getogen in Zandvoort en het lijkt haar leuk als volgend jaar opnieuw Formule 1 races worden gehouden op het circuit. Het doet haar denken aan vroeger. "Toen zetten we thuis de radio aan met het live-verslag, en in de tuin hoorden we de auto's in het echt."

Geluidsoverlast? Petra vindt het wel meevallen; zo'n wedstrijd duurt immers niet zo lang. De brullende motoren van de Formule 1-auto's zijn er slechts drie dagdelen, zo stelt oud-coureur, Zandvoorter en enthousiast promotor Jan Lammers. Bovendien is het bijna alle dagen herrie op het circuit. Het asfalt wordt vaker verhuurd voor racedoeleinden en dan hoor je de motoren ook.

Zandvoort heeft wel zin in de Formule 1. Vorige week ging de gemeenteraad akkoord met een handreiking van vier miljoen euro om het evenement in goede banen te leiden. Zelfs GroenLinks stemde voor. Raadslid Karim el Gebaly van die partij sprak van de moeilijkste beslissing van z'n leven. Dat een CO2-reductie-eis werd ingewilligd, maakte het standpunt verteerbaar. Ook prettig: het geld komt er mede door verhoging van de toeristenbelasting.

Die opportunistische instelling is een beetje de aard van het dorp. Waar de gemeente Amsterdam een ontmoedigingsbeleid heeft ingezet voor toeristen, doet de badplaats er juist een schepje bovenop. Voortbordurend op het succes van Max Verstappen wil Zandvoort voor het eerst sinds 1985 weer de Formule 1 aantrekken. Ook de naam 'Amsterdam Beach', zoals de VVV Zandvoort graag noemt, waait mee met de gunstige economische wind.

Historische ondergrond
Als de Formule 1-wagens straks hun rondjes maken, doen ze dat op historische ondergrond. De Duitsers gingen in de Tweede Wereldoorlog niet zachtzinnig om met de badplaats. Voor de Atlantikwall, de verdedigingslinie tegen aanvallen vanaf het water, werden mooie, statige panden in de buurt van de kust gesloopt. Daarmee verdween de grandeur van Zandvoort. Met het puin van de oude, deftige gebouwen werd de al bestaande racebaan na de oorlog uitgebreid.

Bij de wederopbouw koos Zandvoort voor snel te bouwen blokkendozen, die de badplaats en de boulevard nog steeds kenmerken. Fraai of fantasievol ogen de gebouwen niet, maar ze voldoen. Na de oorlog zette de gemeente onder het motto 'zonnebrand en motorolie' in op het massatoerisme. 's Winters zijn de ruim 15.000 inwoners op zichzelf, maar 's zomers kan dat aantal verzesvoudigen. Het dorp is populair bij Duitsers.

Prins Bernhard
Vanaf 2016 is Zandvoort ook erg in trek bij Prins Bernard van Oranje-Nassau. Sinds drie jaar is de raceliefhebber (mede-)eigenaar van het circuit. Hij heeft z'n zinnen gezet op een nieuwe Grand Prix in de hoogste klasse van de autosport. De laatste keer dat er een Formule 1-race werd gehouden, is al meer dan dertig jaar geleden: 1985. Bernard mikt op 2020. Stichting Duinbehoud en Rust bij de Kust zijn tegen die plannen, maar het gros van de Zandvoorters steunt de prins.

Het racecircuit is er echter niet alleen voor auto's, zo bleek gisteren. Duizenden mensen deden mee aan een hardloopwedstrijd over het asfalt van het racecircuit. Ook zonder bulderende motoren en hoge snelheden was het op een zonnige middag overvol bij de Tarzanbocht.

De hardlopers zijn niet per se tegen een Formule 1-race. "Als de hardloopwedstrijden maar gewoon blijven doorgaan," zegt een echtpaar van vijftig-plus uit Barsingerhorn. Ook zij willen niet met hun naam in de krant.

De man van het echtpaar heeft zich bij het stemmen voor de Provinciale Staten nog speciaal in de kwestie Formule 1 verdiept. Via de kieswijzer kwam hij uit bij Forum voor Democratie, dat positief stond tegenover de race. "Dat was precies wat ik zelf ook dacht."

In juni helderheid

Zandvoort mag voorzichtig optimistisch zijn over de terugkeer van de Formule 1. De gesprekken over een Grand Prix van Nederland, vanaf 2020, op het circuit in de duinen gaan de goede kant op. Dat is alles wat Formula One Management (FOM) kwijt wil over de kwestie, die de gemoederen in de Nederlandse autosport en Zandvoort al maanden bezighoudt.

"We doen geen inhoudelijke mededelingen over de onderhandelingen," aldus een woordvoerder. Het management verwijst naar juni als moment waarop alles helder wordt. In die maand komt de kalender van 2020 naar buiten. Daarop staan de races die zeker doorgaan. De Formule 1 onderhandelt met meerdere circuits over een plek op de kalender voor 2020. Daar zijn nieuwe bij, maar ook bestaande waarvan het contract dit jaar afloopt, zoals Silverstone, Monza en Hockenheim.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden