Weer extreme drukte op Schiphol, ook in Eindhoven en Düsseldorf lange rijen en klagende reizigers

Het is zondag weer extreem druk op Schiphol. Tot ver buiten de luchthaven staan lange rijen met passagiers. Wie hoopt de drukte op Schiphol te ontlopen, komt overigens bedrogen uit: ook de regionale luchthavens zijn belast.

Natasja de Groot
Sommige mensen klagen dat ze al dik een uur in de rij binnen stonden en vervolgens weer naar buiten zijn geleid.  Beeld AP
Sommige mensen klagen dat ze al dik een uur in de rij binnen stonden en vervolgens weer naar buiten zijn geleid.Beeld AP

“Het is een erg drukke zondag op Schiphol,” bevestigt een woordvoerder. En dat resulteert in lange wachtrijen, zo blijkt ook uit de reacties van gedupeerde reizigers op sociale media. De ene na de andere post laat zien dat vele honderden reizigers staan te wachten. Buiten staan lange rijen. Sommige mensen klagen dat ze binnen al een uur in de rij stonden en vervolgens weer naar buiten zijn geleid. Ook bij de incheckbalies is het druk.

Zo laat een reiziger via Twitter weten dat zij over een uur moet boarden , terwijl ze nu bij een bord staat waarop vermeld wordt dat het vanaf daar nog meer dan 90 minuten duurt tot ze bij de douane aankomt.

Volgens de woordvoerder is er van een chaotische of gespannen stemming op het moment geen sprake. De rijen lopen volgens haar wel gewoon door. Ongeveer een maand geleden moest de Marechaussee ingrijpen, omdat het veiligheidspersoneel op Schiphol zich bedreigd voelde door passagiers die bang waren dat ze hun vlucht zouden missen. “Van zo'n situatie is geen sprake,” zegt ze.

De luchthaven kampt al langere tijd met bezettingsproblemen en heeft maatregelen genomen om de drukte enigszins behapbaar te houden. Zo heeft Schiphol reizigers gevraagd om niet eerder dan vier uur voor vertrek naar de luchthaven te komen.

Regionale luchthavens ook druk

Mensen die denken de chaos op Schiphol te kunnen ontlopen door vanaf een regionale luchthaven te vliegen, komen bedrogen uit. Ook elders is het goed druk.

Zo stonden er bij Eindhoven Airport zaterdagochtend al vroeg lange rijen met vertrekkende reizigers. Volgens Judith de Roy, woordvoerder van het vliegveld, is de drukte daar niet alleen te wijten aan het personeelstekort. Het probleem is volgens haar ook dat veel mensen te vroeg naar het vliegveld komen. “Soms wel vijf tot zes uur voordat ze vliegen. Dan krijg je een dubbele lading passagiers te verwerken.”

Dagelijks komen én gaan er zo'n 20.000 tot 25.000 passagiers. De topdrukte leidde ook tot veel geklaag op sociale media. ‘Dikke rijen voor mensen die willen vliegen van #eindhovenairport’, aldus Ewa Maria Kobierowska. ‘Airport Nightmare’, twitterde Mike NRW. Een twitteraar uitte ook kritiek op mensen die veel te vroeg naar de luchthaven komen. ‘Op Eindhoven Airport staan er mensen in de rij waarvan de vlucht pas om 16.00 uur vertrekt.... Haal die gasten gewoon uit de rij.’

Volgens de woordvoerder van Eindhoven Airport kan het op het ene moment net even drukker zijn dan het andere. Rond een uur of 10.00 zaterdagochtend was de lange rij alweer gehalveerd. Erg uitzonderlijk is het niet.

Duitsland

Op de Duitse luchthaven Düsseldorf, mede door de chaos op Schiphol extra populair geworden bij Nederlanders, is het dit weekend al niet veel beter. Ook daar staan lange rijen met boze en verdrietige reizigers. Volgens de Duitse krant Bild krijgen sommige reizigers pas op het allerlaatste moment via een sms te horen dat hun vlucht is gecanceld.

Zaterdag waren er al zeker duizend passagiers gestrand op Düsseldorf. En ook op de luchthavens van Bonn en Keulen zijn er grote problemen door personeelstekorten. ‘Reizigers dachten naar het vakantieparadijs te gaan maar belandden in de vliegveldhel,’ concludeert Bild.

Om de drukte behapbaar te houden zagen verschillende luchtvaartmaatschappijen zich genoodzaakt om vluchten te schrappen. Zo schrapte Lufthansa zaterdag vijf vluchten vanaf Düsseldorf, dochter Eurowings zette vrijdag al een streep door zestien vluchten en blies zaterdag nog eens vier vluchten af, zustermaatschappij Austrian hield het bij twee.

Naast annuleringen waren er ook vertragingen. In een aantal gevallen was de bagage al afgegeven. Hierdoor ontstond gedrang bij de bagage-afdelingen - die ook nog eens met storingen kampten - omdat geërgerde passagiers hun koffers snel wilden hebben in een poging nog een andere vlucht te nemen.

Volgens de luchtvaartmaatschappijen zijn de problemen te wijten aan een tekort aan personeel met name bij de bagageafhandeling en vliegtuigbemanning. De vakbond voor luchtvaartpersoneel Verdi wijst naar de politie en particulier beveiligingsbedrijf DSW, die ‘onvoldoende grip’ hebben op de veiligheidscontroles.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden