Plus Zandvoort

Wat is nodig om Zandvoort geschikt te maken voor de F1?

Te smal, te bochtig, te weinig ruimte voor teams en bezoekers. Op 25 augustus 1985 was het na 29 grote prijzen definitief afgelopen met de Grand Prix van Nederland op het circuit van Zandvoort. 

Het Circuit Zandvoort. Beeld ANP

Nu, meer dan dertig jaar later, keert Formule 1 terug in de badplaats.

De raceklasse maakte, onder aanvoering van toenmalig stalhouder Bernie Ecclestone een professionaliseringsslag door en daarin paste het houtje-touwtjecircuit niet langer. Zandvoort likte haar wonden, kortte de baan in en bleef actief in onderliggende raceklassen, zowel in de formuleklassen als met allerhande toerwagen- en sporautoraces. Met de populaire Paasraces, de Masters en toerwagenklasse DTM hield Zandvoort het hoofd alsnog hoog.

Andere circuits, wijzen graag op de gebreken van Zandvoort. Zoals de TT baan in Assen die zich presenteerde als alternatieve Nederlandse F1-kandidaat. Of het Circuit van Catalonië waar afgelopen weekend de Spaanse Grand Prix werd gehouden, die zeer waarschijnlijk sneuvelt ten faveure van Zandvoort. Het Belgische circuit Spa-Francorchamps, nu de thuisrace van Nederbelg Verstappen, keerde zich al eerder tegen een duinrace uit angst dat de tienduizenden oranjefans uit de Ardennen wegblijven.

Geluidsdagen

De eeuwige splijtzwam in Zandvoort is de herrie. Om het geluid te temperen zijn de zogeheten geluidsdagen door de gemeente verder ingekaderd: twaalf dagen per jaar mogen de normen die de rest van het jaar gelden, worden overschreden. Dat betekent dat er evenementen zullen sneuvelen voor de drie dagen herrie die Formule 1 en het bijbehorende programma met de nauwelijks minder ronkende Formule 2 zal produceren.

Toen raceklasse A1 vorig decennium drie seizoenen op Zandvoort plaatsvond, werden de populaire Masters (onder meer Formule 3) daar de dupe van.

De tribunes en duinpannen van het circuit hebben nu een dagcapaciteit van 65 duizend bezoekers. Dat is de absolute ondergrens voor een Formule 1-race, die elders in de wereld gemakkelijk 80 tot 100 duizend bezoekers trekt. Met een Grand Prix-weekend dat drie dagen duurt, rekent Zandvoort op 250 duizend bezoekers in die periode. Het grootste evenement is nu de Jumbo Racedagen dat 110 duizend bezoekers trekt in drie dagen.

Formula E

Formule 1 is bovendien een anomalie in een tijd dat uitstoot en milieu ook in de sport een issue worden. De bolides zelf worden almaar zuiniger met hybride technologie waarmee ze voor een race ten hoogste honderd kilo brandstof gebruiken. Een elektrische rivaal, Formula E, is in opkomst, maar die wagens kunnen nog geen volwaardig circuit of volwaardige raceafstand aan.

De echte milieubelasting zit echter in het kerosine verslindende transport van het Formule 1-circus door hoofdsponsor DHL en in de uitstoot van bezoekers die massaal van heinde en verre naar Zandvoort zullen komen.

De raceorganisatie en gemeente willen dat inperken door combitickets van trein en bus aan te bieden, maar met tienduizenden bezoekers is ook daarvan de uitstoot significant. Toch zal de badplaats wel moeten, want Zandvoort en het circuit zijn notoir moeilijk te bereiken per auto, met per saldo twee krappe toevoerwegen. Prins Bernhard opperde eerder dat Zandvoort ook heel goed per fiets te bereiken is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden