PlusNieuws

Wachtlijsten voor psychische zorg kunnen korter

De wachtlijsten voor geestelijke gezondheidszorg zijn langer dan nodig. Een deel van de wachtenden heeft geen specialistische psychische zorg nodig, zien deskundigen. Zij zijn beter af buiten de ggz.

Ellen van Gaalen
In 2020 werd in de hal van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport geprotesteerd tegen de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg. Meer dan de helft van de mensen op de wachtlijst moet langer wachten op behandeling dan wenselijk is. Beeld ANP /  ANP
In 2020 werd in de hal van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport geprotesteerd tegen de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg. Meer dan de helft van de mensen op de wachtlijst moet langer wachten op behandeling dan wenselijk is.Beeld ANP / ANP

Zo’n 80.000 mensen staan op een wachtlijst bij ggz-instellingen. Ruim 41.000 van hen moeten langer dan de gewenste maximaal veertien weken wachten op een behandeling. Door corona zijn de wachtlijsten eerder langer dan korter geworden.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) maakt zich al langer zorgen over de aanhoudende wachtlijsten. “We zien dat er te automatisch naar specialistische ggz wordt verwezen, terwijl veel vragen ook anders beantwoord kunnen worden,” constateert Joep Beckers, unitmanager toezicht op zorgaanbieders.

Om welke aantallen het gaat, is niet onderzocht. Het gaat bijvoorbeeld om mensen met een depressie en schulden. Beckers: “We behandelen nu te vaak de depressie en niet de schulden, waardoor zo iemand blijft terugkomen naar de ggz.”

Ggz-instellingen zien dat cliënten soms onnodig lang op de wachtlijst staan en vervolgens alsnog naar een andere organisatie worden verwezen. Daarom lopen diverse proeven en projecten om mensen sneller op de juiste plek te krijgen.

Wat speelt in een leven

Zo richtte GGz Breburg in Brabant mentale gezondheidscentra op. Specialisten beoordelen cliënten niet vanuit een klacht waarvoor behandeling nodig is, maar kijken breder wat er in hun leven speelt. GGz Breburg stelt vast dat bijna een kwart van deze cliënten geen ggz-behandeling nodig heeft. “Voorheen zouden die bij ons in een traject zijn beland, dus dat heeft zeker effect op de wachtlijsten,” stelt bestuursvoorzitter Juliëtte van Eerd.

Ook Zorgverzekeraars Nederland constateert dat niet alle hulpvragen per se vanuit de zorg hoeven te worden opgelost. “Het helpt om mensen bij het begin in het goede poortje te krijgen en ze meteen de best passende hulp te bieden, ook als het gaat om grote sociale of financiële problemen. We zien dat hulpverleners meer kijken naar wat iemand nodig heeft, binnen en buiten de zorg,” zegt algemeen directeur Petra van Holst. Uiteindelijk kan dat ook tot kortere wachtlijsten leiden, doordat mensen geen of een kortere psychische behandeling nodig hebben.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden