Plus Achtergrond

Waarom duurzame kleding niet werkt als alternatief voor ‘fast fashion’

Onze kledingkasten puilen uit en toch blijven we goedkope en snel ­slijtende ‘fast fashion’ kopen. Duurzamer ontworpen kleding die langer meegaat, blijkt geen alternatief.

Beeld REUTERS

Dat concludeert onderzoeker Irene Maldini van de Hogeschool van Amsterdam. Ze promoveert dinsdag  aan de Vrije Universiteit.

Maldini heeft voor haar promotie-onderzoek vijftig kledingkasten uitgemest. De eigenaren hadden gemiddeld 130 kledingstukken, nog zonder sokken en ondergoed. Maar liefst 28 procent was het laatste jaar niet gedragen. Sterker nog, gemiddeld koopt de Nederlandse consument elk jaar 46 nieuwe kledingstukken.

Andere wetten

Het typeert de hedendaagse kledingindustrie – de goedkope, snel wis­selende en niet al te degelijke mode wordt ook wel fast fashion genoemd. Tegelijk is die zeer vervuilend door het hoge verbruik van water en energie. Het kan duurzamer, wordt vaak gedacht, maar dan moet kleding langer meegaan en meer op de persoonlijke smaak worden afgestemd.

Dat valt vies tegen, concludeert Maldini. Speciaal voor iemand gemaakte kleding werd niet langer bewaard en ook niet vaker gedragen, stelde Maldini vast aan de hand van de vijftig proefpersonen en hun kledingcollecties. Vrouwen die kleren van goede kwaliteit het meest waardeerden en zeer milieubewust waren, hadden de grootste garderobes.

We kunnen dus niet alleen de kledingindustrie de schuld geven, zegt Maldini. Het is te simpel om te denken dat we, als kleding duurzamer wordt ontworpen, genoegen nemen met minder kledingstukken van een betere kwaliteit.

Bij kleding gelden andere wetten dan bij meubels of auto’s. Daar kan een degelijk en kostbaar ontwerp de behoefte aan iets nieuws remmen. Maldini: “Als je een bijzondere bank in je woonkamer hebt, koop je niet snel een nieuwe.” Kleding dient vaak niet om een ander kledingstuk te ­vervangen. “De aanschaf van een ­speciale jurk belet de consument niet om er nog één te kopen.”

De oplossing voor de vervuiling die het gevolg is van onze kleding­consumptie heeft Maldini ook niet paraat. Het vergt een totale menta­liteitsomslag, vergelijkbaar met de vliegschaamte die sommige consumenten overvalt bij het boeken van een ticket, vermoedt ze.

Want Maldini begrijpt maar al te goed dat we bezwijken voor de verleiding van steeds weer een nieuw shirt. “Onze grootmoeders hadden het ­geweldig gevonden. Wat fast fashion heeft gedaan, en Ikea evengoed, is een droom waarmaken van betaal­bare spullen voor iedereen. Dat is wat dit systeem promoot.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden