Vooral webwinkels zorgen voor sprong in omzet Ahold Delhaize

Sterke online verkopen bij ah.nl en bol.com hebben de resultaten van supermarktconcern Ahold Delhaize in Nederland vorig jaar flink omhoog geholpen. 

Beeld ANP

Het concern zette in ons land bijna 4 miljard euro om, een toename van 4,5 procent. Vooral internetverkopen sprongen vooruit, mede doordat ah.nl een nieuw distributiecentrum in Amsterdam opende.

Ahold Delhaize loopt met de cijfers vooruit op de aanstaande komst van de Amerikaanse webwinkel Amazon, die naar verluid een volledig webwarenhuis in ons land gaat aanbieden. Plannen om meer inzage te geven in de online activiteiten zijn vanwege Amazon voorlopig uitgesteld. Behalve de omzet voor alle webactiviteiten, geeft het concern geen andere cijfers.

Ahold Delhaize zette het afgelopen jaar in Nederland 14,8 miljard euro om, ruim 4 procent meer dan in 2018. Het bedrijfsresultaat steeg 4,7 procent naar 765 miljoen. Het bedrijf moet kosten maken vanwege een ombouwprogramma voor de AH-winkels, waarvan er nu 123 zijn aangepakt. Dit jaar volgen er nog 120.

In de VS, de tweede thuismarkt van het concern, steeg de omzet bij dochters Food Lion, Hannaford, Stop & Shop en Peapod 7 procent, maar bleef daar vanwege de zwakke dollar in euro’s een stijging van 1,5 procent tot 40 miljard van over. Ook in de VS lag de focus op online verkopen, onder meer van webdochter Peapod, met een omzetstijging van 42 procent naar bijna 400 miljoen euro. In de VS strijdt het concern eveneens met Amazon, maar dan vooral met diens online supermarktactiviteiten en biodochter Whole Foods.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden