PlusProfiel

Voor Max Verstappen telt alleen de wereldtitel: ‘De rest is ruis’

Nederland kent ‘Maxmania’, maar ook in het buitenland is Max Verstappen erg populair. ‘De pers in het buitenland is soms nog lyrischer over Max dan de Nederlandse pers,’ zegt voormalig autocoureur Robert Doornbos. ‘Niki Lauda noemde hem het grootste talent van de eeuw. Max heeft echt al zijn stempel gedrukt op de Formule 1.’

Max Verstappen heeft gek genoeg geen dag in Nederland gewoond. Beeld Formula 1 via Getty Images
Max Verstappen heeft gek genoeg geen dag in Nederland gewoond.Beeld Formula 1 via Getty Images

Die populariteit in binnen- en buitenland komt niet alleen door Max’ snelle opkomst en zijn spectaculaire inhaalmanoeuvres, maar vooral ook doordat dankzij Red Bull en Verstappen de jarenlange hegemonie van Mercedes en Hamilton voorbij is. Het is eindelijk weer spannend in de Formule 1.

“Het komt ook door de manier waarop hij praat,” zegt coureur Tim Coronel. “Recht voor zijn raap, hij praat nooit met een politieke agenda. Bij Max is zwart zwart en wit is wit. Dat heeft hij geleerd van zijn vader Jos.”

“Max is een supernatuurtalent,” zegt Doornbos. “En daarbuiten een aardige, relaxte gozer.”

Wel opmerkelijk: Neerlands trots heeft geen dag van zijn leven in Nederland gewoond. Max Verstappen wordt in 1997 geboren in het ziekenhuis van Hasselt en groeit op in Maaseik, net over de grens in Belgisch Limburg, tot hij op 18-jarige leeftijd naar Monaco verhuist – niet alleen voor de zon.

Fanatisme

Zijn Belgische moeder Sophie Kumpen is in haar jeugd een begenadigd karter; ze ontmoet vader Jos Verstappen dan ook op de kartbaan. Jos Verstappen zelf rijdt 107 Grand Prixs en is tot begin deze eeuw met twee podiumplaatsen de succesvolste Nederlandse Formule 1-rijder – beide keren eindigt hij op de derde plaats. Hij heeft alleen het imago dat zijn races nogal eens in de grindbak eindigen.

Vader Jos infecteert zoon Max van jongs af aan met zijn fanatisme voor de racesport, maar dan zonder zijn roekeloosheid. Anders dan zijn vader ontwikkelt Max zich, na een onstuimig begin, tot een coureur die tijdens races de rust zelve is.

“Jos heeft een hoop leergeld betaald,” zegt Doornbos, “maar dat heeft hij allemaal kunnen doorgeven aan Max. Hoe gaaf is dat? Vader en zoon, allebei in de Formule 1. Dat is een droomplaatje.”

Het begint al jong. Volgens een fraaie anekdote krijgt Jos tijdens een raceweekend een snikkende, 4-jarige Max aan de lijn. Of hij alsjeblieft in een kart mag rijden.

Alleen in bochten inhalen

Jos vindt zijn zoon eigenlijk nog twee jaar te jong, maar hij gaat overstag. Enkele jaren later al wint Max zowat alles wat er te winnen valt in de kartsport, ook van jongens die drie, vier jaar ouder zijn. Omdat de kleine Max zo weinig weegt, moet hij enkele kilo’s lood in zijn kart leggen om dat voordeel te compenseren. Omdat winnen nog altijd te makkelijk gaat, mag Max van zijn vader alleen nog in bochten inhalen en niet meer op het makkelijker rechte stuk.

Als Max nog geen tien jaar is, scheiden zijn ouders en gaat hij bij zijn vader wonen. Die geeft zijn zoon een harde leerschool. Na een nederlaag praat hij soms twee dagen niet met hem. Hun relatie is soms moeizaam, maar altijd loyaal.

In 2015 maakt Verstappen zijn debuut in Melbourne. Hij is dan 17 jaar en 166 dagen oud, de jongste Formule 1-rijder tot dan toe. Hij heeft nog niet eens zijn rijbewijs. De eerste seizoenen wordt hem wel jeugdig, en dus soms roekeloos, rijgedrag verweten, maar hij wint na zijn eerste seizoen wel meteen de prijzen voor ‘Rookie of the Year’, ‘Personality of the Year’ en ‘Action of the Year’. Een jaar later wint hij zijn eerste grand prix, in Barcelona. Het is het begin van Maxmania.

Net als Hamilton neemt ook Verstappen afstand van zijn vader, die zich de eerste jaren bij Red Bull nog overal mee bemoeit, maar op voorspraak van de Red Bull-leiding een stapje terug doet. Het werk van Jos zit erop.

Best betaald

Het Engelse zakenblad Forbes heeft berekend dat Verstappen 35 miljoen euro per jaar verdient, de op één na best betaalde coureur in de Formule 1. De best betaalde is Hamilton met 52 miljoen euro. De vraag is: hoe lang nog?

“De rijstijl van Max is feller dan die van Lewis,” zegt Coronel. “Voor Max telt maar één ding: de wereldtitel, de rest is ruis. Al stort de hele wereld om hem heen in, het interesseert Max geen reet – en dat siert hem.”

Toch is ook Verstappen wel degelijk sociaal betrokken, wil Doornbos graag benadrukken. “Toen ik hem eens vroeg voor een goed doel, deed hij dat meteen. Hij wilde dat wel per se buiten de publiciteit. Ook Max heeft het hart op de goede plaats.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden