Nieuws

Voedselverspillingsbestrijder Too Good To Go gaat boodschappen thuisbezorgen

Antivoedselverspillingsapp Too Good To Go heeft een overeenkomst gesloten met voedselproducent Unilever en gaat nu boodschappenpakketten thuisbezorgen. Voor de toekomst kondigt Too Good To Go nog meer samenwerkingen aan.

Jurriaan Nolles
Consumenten kunnen vanaf nu ook producten van bekende merken krijgen die veelal vanwege hun beperkte houdbaarheid anders zouden worden vernietigd. Beeld Too Good To Go
Consumenten kunnen vanaf nu ook producten van bekende merken krijgen die veelal vanwege hun beperkte houdbaarheid anders zouden worden vernietigd.Beeld Too Good To Go

Consumenten kunnen via Too Good To Go voor een sterk verlaagde prijs een ‘magic box’ kopen; een boodschappenpakket dat is gevuld met producten die anders zouden worden weggegooid omdat ze te dicht bij de houdbaarheidsdatum zouden komen.

Voorheen konden klanten die dozen ophalen bij bijvoorbeeld bakkers, hotels of restaurants, maar sinds deze week kunnen ze er ook voor kiezen een pakket thuis te laten bezorgen. Too Good To Go sloot een overeenkomst met voedselproducent Unilever, bekend van onder meer de merken Conimex, Knorr en Unox.

Tenminste 11 producten

Bij Unilever worden producten sinds deze week op pallets verzameld en naar PostNL verstuurd. Daar worden de pakketten samengesteld en naar de klanten gestuurd. De dozen kunnen via een app worden besteld. Een pakket kost 19,99 euro, terwijl de eigenlijk waarde van de inhoud van de doos rond de 40 euro ligt. In een pakket zitten minimaal elf producten.

“In het oude model konden we alleen winkels, bakkerijen en horeca helpen, maar daar zit niet de grootste verspilling,” zegt Geertje Zeegers, directeur van To Good To Go Nederland. “Ook bij de verwerking, productie en verpakking vindt veel verspilling plats. Daar kunnen we nu ook wat aan doen.”

Dinsdag werden de eerste vijftienhonderd pakketten te koop aangeboden en die waren diezelfde dag weg. De verwachting is de eerste maand tienduizend boxen te verkopen. Zeegers: “Het vereist soms extra uitleg: in de doos kan ook een pot pindakaas zitten, die nog een maand houdbaar is. Er is alleen geen supermarkt die die nog verkoopt.”

Drukfout

In de nieuwe pakketten kunnen ook producten zitten met een drukfout op het label, of producten van buiten het seizoen. “In de eerste doos zat beperkt houdbare aspergesaus van Knorr die buiten het aspergeseizoen lastig te verkopen is. Die komt niet meer in de schappen, maar is nog goed eetbaar. Dan eet je dus aspergesaus in december.”

Zeegers kondigt aan dat meer voedselproducenten zullen aanhaken, ze verwacht deze maand namen van de bedrijven bekend te kunnen maken.

Een woordvoerder van Unilever zegt tevreden te zijn met de samenwerking, eerder liep een pilot in Rotterdam al goed. “We hebben de afgelopen twee jaar onze voedselverspilling gehalveerd, door kritisch naar onze eigen wijze van opereren te kijken en ook samenwerkingen als deze aan te gaan. We werken ook al jaren samen met de voedselbank, daar heeft de overeenkomst met Too Good To Go geen invloed op.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden