Vleesconsumptie blijft stijgen

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat stelt de dierenrechtenorganisatie Wakker Dier op basis van onderzoek door het bureau Wageningen Economic Research.

Beeld ANP

Het totale verbruik van vlees en vleeswaren bedroeg in 2019 per hoofd van de bevolking 77,8 kilo. Ruim een halve kilo meer dan in 2018 toen er 77,2 kilo werd geconsumeerd. Bij deze verbruikscijfers wordt ook het karkas meegeteld.

En dat terwijl er juist veel minder vlees moet worden gegeten, vindt Wakker Dier. “Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, onze gezondheid. En niet in de laatste plaats de dieren zelf. Een uiterst zorgelijke ontwikkeling,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Na een daling tussen 2009 en 2016 wordt vanaf 2017 weer meer vlees gegeten, vooral kippenvlees. Nederland eet nu jaarlijks zo’n 200 miljoen kippen. “Die hebben bijna allemaal een rotleven in overvolle, dichte stallenm” zegt Hilhorst.

De stijging van vleesconsumptie staat volgens de organisatie haaks op de foodtrends van de laatste jaren waarin vegetariërs en flexitariërs juist terrein winnen. Mogelijk wordt er in restaurants en fastfoodketens meer vlees gegeten door toeristen en flexitariërs. “Het lijkt er op dat de flexitariër thuis zijn best doet, maar dat buitenshuis even vergeet,” aldus Hilhorst.

De onderzoekers verwachten dat de cijfers over 2020 door de coronacrisis een ander beeld laten zien. Door coronamaatregelen loopt het toerisme terug en zijn veel restaurants gesloten.

‘Populariteit vlees- en zuivelvervangers zorgt voor omslag’

Vegaburgers, sojamelk en andere vlees- en zuivelvervangers winnen sterk aan populariteit. Het succes van start-ups als Beyond Meat en Oatly, maar ook de inzet van gevestigde producenten als Unilever, Nestlé en Danone op de vegamarkt, maakt dat ook traditionele vlees- en zuivelbedrijven zich steeds meer in deze concurrentiestrijd mengen.

Een en ander concluderen economen van ING in een rapport over vlees- en zuivelvervangers. Vorig jaar waren de vlees- en zuivelalternatieven in Europa goed voor een omzet van 4,4 miljard euro. De verwachting is dat dit in 2025 zo’n 7,5 miljard euro zal zijn. Nederland behoort met landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk tot de grootste afzetmarkten.

Ondanks de ‘geringe impact’ op de totale Europese vlees- en zuivelmarkt van 300 miljard euro, denken de ING-economen dat sprake zal zijn van een nieuwe concurrentiestrijd met de consument als grote winnaar. Dit vanwege een breder aanbod in het winkelschap en alternatieven die zich qua prijs en smaak ook steeds vaker met vlees en zuivel kunnen meten.

In de afgelopen tien jaar namen de totale winkelverkopen van de vlees- en zuivelvervangers in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk jaarlijks met bijna 10 procent toe. Een stijging in die orde van grootte zal ook de komende jaren doorzetten, is de verwachting.

Plantaardige alternatieven voor melk zijn volgens ING het verst ontwikkeld. In de EU vormen alternatieven voor melk tien procent van de totale markt voor melk. Het aandeel vleesvervangers in de markt voor vlees is vooralsnog nog minder dan 1 procent.

In Nederland lag de omzet van zuivelvervangers vorig jaar op 150 miljoen euro en van vleesvervangers op 140 miljoen euro. Van alle Nederlandse consumenten heeft 70 procent wel eens een vegetarische vleesvervanger geprobeerd en heeft de helft van de consumenten zich weleens gewaagd aan een plantaardig alternatief voor melk, aldus ING. Onder twintigers zijn deze percentages het hoogst met respectievelijk 82 en 67 procent.

Voor verdere groei van de markt voor vlees- en zuivelvervangers, ligt volgens ING een taak weggelegd voor producenten. Op het gebied van smaak, textuur en prijs valt volgens de economen nog een hoop te winnen. Ook is het aanbod voor bijvoorbeeld kaas nog zeer beperkt.

De inzet van bedrijven op die aspecten, zal volgens ING de kaarten in de sector opnieuw schudden. Met het huidige tempo zal het echter nog tot zeker 2050 duren alvorens de alternatieven zich met echt vlees en zuivel kunnen meten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden