PlusInterview

Vertrekkend topman: ‘Heineken is nu duidelijk marktleider’

Heineken verliest na vijftien jaar zijn topman Jean-François van Boxmeer. Onder de Belg veranderde het bedrijf van een wereldmerk naar een wereldconcern, met activiteiten over de hele aardbol. ‘Als je dit vijftien jaar doet, is de statistische waarschijnlijkheid hoog dat je je beste moment achter de rug hebt.’

Jean-François van Boxmeer. De topman van ­Heineken (58) legt na 15 jaar functie neer.Beeld ANP

“Het moment van vertrek is niet raar,” zegt Van Boxmeer. “Ik zit al in mijn vierde termijn als voorzitter. Ik had tot 2021 kunnen blijven. Maar er komt een tijd dat een organisatie gaat speculeren over je vertrek. Als je dat voor kunt zijn, is dat in het voordeel voor de rust binnen het bedrijf.” Dolf van den Brink, die de activiteiten van de brouwer in Azië leidt, volgt hem op.

Toen Van Boxmeer in 2005 als topman aantrad, leunde de brouwer zwaar op de traditionele thuismarkten Nederland, Europa en de VS. Nu hij vertrekt, is Heineken via over­names en joint ventures veranderd in een wereldconcern. In zijn vijftien jaar groeide de omzet van 10,8 naar ruim 28 miljard euro, de winst van 840 miljoen naar 2,5 miljard.

“Ik wil het niet overdrijven. Van die 300 blaadjes waarop onze activiteiten staan, heb ik er misschien vijftien toegevoegd. In die periode hebben we het concern op de kaart gezet in ­Latijns-Amerika, waar we bijna niet ­waren, zijn we gegroeid in Afrika, hebben we volledige controle genomen over het Verre Oosten en hebben we een deal gemaakt in China. Maar we hebben ook Europa verstevigd, we zijn daar een veel duidelijker leider geworden.”

Speciaalbier

Het Heinekenmerk, dat alleen al een omzet heeft van 5 miljard euro en nog steeds groeit, is daarbij altijd de verbindende factor geweest. “Maar tegelijkertijd is met Heineken als basis onze portfolio enorm gegroeid naar meer dan 300 merken. We zijn van pilsener doorgegroeid naar cider, speciaalbier, craft en 0.0. We hebben merken als Tiger, Amstel en Sol bekend gemaakt in de hele wereld.”

Door die omslag kreeg Heineken meer aandacht voor de keerzijde van zijn activiteiten. “Duurzaamheid is veel belangrijker geworden. Dat hebben we als uitgangspunt in al onze bedrijvigheid geïntegreerd, niet als zijlijn. Sociale duurzaamheid is lastiger, omdat daar meer culturele normen en waarden bij te pas komen. Daar krijgen we nog wel eens kritiek op, en om eerlijk te zijn, hebben we het niet altijd even goed gedaan. Maar daar hebben we wel op ingrepen.”

“En we hebben meer verantwoordelijkheid genomen voor het product dat we maken. Een gezellig product, maar als je er te veel van drinkt, is het niet goed. Ik accepteer dat mensen ons soms hypocriet vinden, maar we moeten daar heel duidelijk in zijn. Twintig jaar geleden lobbyden we nog of de alcohollimiet om te mogen rijden 0,8 promille moest zijn. Nu is het wat ons betreft nul.”

Begonnen als trainee

Terugkijkend vind Van Boxmeer die internationalisering de rode draad in zijn 36-jarige carrière bij Heineken. “Ik ben als trainee begonnen in Nederland en er pas in 2001 weer teruggekomen in de raad van bestuur. In de tussentijd heb ik tien jaar in Afrika gewerkt. Ik was heel jong, dat heeft me sterk gevormd.”

“Daarna zat ik vier jaar in het zuiden van Polen, in een boerendorp. Daar heb ik een diepe connectie mee gekregen, na een moeilijke start. Je spreekt de taal niet en in de winter wordt het er heel donker en koud. Maar ik ben helemaal verknocht geraakt aan Polen. En in Italië heb ik geleerd hoe ongedisciplineerd Italianen lijken maar hoe professioneel ze werken. Dat gaat over die cultuur­verschillen heen.”

“Eigenlijk, als ik het overzie, dan heb ik vooral geleerd hoe diep culturele verschillen zijn, maar hoe snel je bij elkaar komt als je een gezamenlijke taal spreekt over bierbrouwen en de waardes die je hebt in het leven.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden