Nieuws

Vertrekhal Schiphol alleen toegankelijk voor reizigers die binnen vier uur vliegen

Vanaf vrijdag start op Schiphol een pilot waarbij alleen reizigers die binnen 4 uur vliegen de vertrekhal in kunnen. De luchthaven voert deze maatregelen in om rijen bij de incheckbalies en veiligheidscontroles beter te spreiden en sneller te laten verlopen.

Het Parool
Reizigers op Schiphol Beeld ANP
Reizigers op SchipholBeeld ANP

Schiphol kampt al weken met een structureel personeelstekort bij onder meer de beveiliging en onder afhandelaars. Daardoor ontstond vaak grote drukte in de terminals.

Maximaal vier uur van tevoren

Door reizigers 4 uur voor vertrek de vertrekhal in te laten, wil de luchthaven voorkomen dat passagiers te vroeg in de rij gaan staan voor de incheckbalies en securitycontrole. De afgelopen weken riep Schiphol reizigers op wegens de drukte op tijd te komen vanwege de verwachte drukte. Dat resulteerde erin dat een deel van de reizigers nog veel eerder dan vier uur van tevoren kwam, terwijl hun incheckbalie nog niet open was. Daardoor werden de rijen nog langer.

Zogeheten passenger assistants en kantoorpersoneel van Schiphol gaan de tickets van reizigers controleren om te bepalen of ze de vertrekhal in mogen. Als dit niet het geval is, moeten ze naar Schiphol Plaza, het winkelgebied met horeca dat meer ruimte zou bieden. Beveiligers, waaraan op Schiphol het grootste gebrek is, worden niet voor deze taak ingezet.

We hopen dat passagiers hierdoor echt niet eerder dan vier uur voor hun vlucht naar Schiphol komen,” legt een woordvoerder uit. “Tegelijkertijd zijn we ons er terdege van bewust dat het gedrag van reizigers moeilijk te voorspellen is.” Schiphol kan nog niet aangeven wanneer de regel vervalt.

Licht bepakt

Ook vraagt de luchthaven passagiers om licht bepakt op reis te gaan. Dit doen zij door hun handbagage in de ruimbagage te doen of door met maximaal 1 stuk handbagage te reizen. Reizigers die alleen met handbagage reizen en online ingecheckt zijn, kunnen direct naar security.

Schiphol verwacht de komende periode richting de zomervakantie vergelijkbare passagiersaantallen als in de meivakantie. Dat geldt ook voor de weekenden. Schiphol spant zich in om de wachttijden zo beperkt mogelijk te houden. Daarvoor blijven de bestaande maatregelen gelden zoals het inzetten van extra personeel, onder andere van kantoor.

Actieplan

Vorige week publiceerde Schiphol haar Actieplan Zomer 2022. Het plan bestaat uit vier actielijnen: werven van medewerkers, aantrekkelijk werken op Schiphol, het optimaliseren van de doorstroming en het creëren van een maakbare operatie. Die hebben tot doel de verwachte zomerdrukte in goede banen te leiden.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden