Verbeterplan passend onderwijs: ouders en leerlingen beter betrokken bij zorg in de klas

Ouders en leerlingen krijgen meer te zeggen over de zorg die kinderen in de klas nodig hebben en leerlingen mogen zélf aangeven welke hulp ze willen. Voor scholen komt zwart op wit te staan welke basiszorg zij hoe dan ook moeten bieden.

Minister Arie Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs.Beeld ANP/Bart Maat

Minister Arie Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs komt met 25 maatregelen die passend onderwijs beter moeten maken, zo schrijft hij aan de Tweede Kamer. “We willen niet terug naar de tijd vóór passend onderwijs, maar het is wel duidelijk dat er verbeteringen nodig zijn,” zegt hij in een toelichting.

Passend onderwijs werd in 2014 ingevoerd en moet ervoor zorgen dat de ongeveer 400.000 leerlingen met bijvoorbeeld adhd, gedragsproblemen en dyslexie op een reguliere school kunnen blijven. Die scholen krijgen geld voor de extra begeleiding van deze leerlingen, via regionale samenwerkingsverbanden die het geld verdelen.

Grote verschillen

Uit de evaluatie die het ministerie van Onderwijs na vijf jaar liet doen, blijkt dat er grote verschillen per regio zijn en dat het voor kinderen uitmaakt waar zij wonen. Daar wil minister Slob een einde aan maken door vast te leggen welke zorg alle scholen minimaal moeten bieden aan hun leerlingen. Zo moet het voor ouders ook duidelijker worden dat scholen hoe dan ook ondersteuning bieden aan leerlingen met een beperking of leerprobleem, maar ook voor hoogbegaafde kinderen. “Als er meer nodig is, moeten ze dat ook regelen.”

Hij hoopt met die duidelijkheid ook te voorkomen dat scholen het onmogelijk maken om een kind dat zorg nodig heeft in te schrijven. Dat ‘wegadviseren’ van ouders mag helemaal niet, stelt Slob. Scholen hebben een zorgplicht en moeten zorgen dat elk kind een passende plek krijgt, óók als dat op de eigen school niet lukt. “Er moet niet heen en weer geschoven worden met kinderen.” Slob wil dat die maatregel meer bekendheid krijgt, zodat ouders zich niet meer laten wegsturen.   

Ook leerlingen krijgen meer de kans om mee te praten en zelf te bepalen welke begeleiding zij nodig hebben. “Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is dat in de praktijk niet. Er wordt nog te vaak voor leerlingen gedacht,” vindt Slob, die een ‘hoorrecht’ in de wet gaat vastleggen. Hij wil daarnaast kijken of niet alleen ouders, maar ook leerlingen zelfstandig bij een conflict met hun school naar de landelijke geschillencommissie kan stappen. Die commissie, die tijdelijk was maar nu permanent aan het werk gaat, gaat bindende uitspraken doen.

Thuiszitters

Bij de invoering van passend onderwijs was de hoop dat minder kinderen naar het speciaal onderwijs zouden gaan, dat helemaal is ingericht is op leerlingen met een beperking of een leerprobleem. Maar zes jaar later gaan daar nog steeds meer kinderen naartoe. Ook worden meer leerlingen vrijgesteld van de leerplicht omdat er geen school voor hen is en zitten nog evenveel kinderen thuis als voor de invoering van de wet. Deze thuiszitters kunnen geen geschikte plek vinden of hebben een conflict met hun school over goede begeleiding.

Voor deze groep wil Slob online-onderwijs mogelijk maken, waar leerlingen en ouders zelf om vroegen toen in de eerste coronagolf plots alleen nog maar onderwijs op afstand werd gegeven. “Als eerste stap naar een terugkeer naar de schoolbankjes.”

Kindermishandeling

Ook hoeven ouders niet langer bang te zijn dat de school thuiszitten meldt bij Veilig Thuis, het meldpunt voor kindermishandeling. Dat doen scholen soms, omdat de leerplicht niet wordt nageleefd door ouders die hun kind thuishouden. “Scholen moeten een melding doen als daar aanleiding toe is, maar niet omdat je het oneens bent met ouders die hun kind thuis houden,” aldus Slob. “Ik heb ze aan mijn tafel gehad, ouders die dit is overkomen. Dat heeft grote impact.”

De ChristenUnie-bewindsman wil ook zorgen dat leraren tijdens hun opleiding beter worden voorbereid op welke zorg leerlingen nodig kunnen hebben en dat zij, eenmaal in de klas, daarbij beter worden begeleid. Ook moeten leraren meer te zeggen krijgen, bijvoorbeeld over waaraan het geld op hun school wordt uitgegeven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden