Plus

Veel zon, weinig insecten: goed jaar voor tuincentra

Mensen trekken de portemonnee om meer insecten naar hun tuin te lokken. De warme zomer vorig jaar gaf ook een impuls.

De tuinbranche boekte met 1,53 miljard euro vorig jaar een omzet die 8,5 procent hoger was dan in 2017. Beeld ANP

2018 was een goed jaar voor de tuinbranche. De omzet steeg ten opzichte van het jaar ervoor met 6,5 procent naar 1,53 miljard euro. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Tuinbranche Nederland. Vooral bomen en planten voor in de tuin waren populair. Voor het tweede jaar op rij groeide de omzet daarvan met 11 ­procent.

Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland zegt dat veel mensen ervoor kiezen om hun tuin te vergroenen. Dat heeft verschillende redenen, vertelt zij. Zo is er meer aandacht voor insecten, vogels en water. “Kranten en bladen schrijven vaker over teruglopende aantallen vlinders en bijen. Hierdoor zijn mensen zich er meer van bewust dat ze een bijdrage kunnen leveren aan de insectenstand in Nederland.”

Bijen en vlinders

Tuinen met meer groen en diverse planten bieden een beter leefklimaat voor insecten, die verantwoordelijk zijn voor de bestuiving van 80 procent van de eetbare gewassen in ­Nederland. Verstedelijking is een groot probleem voor de bijen- en vlinderpopulaties. In bebouwde omgevingen met weinig groen is het bovendien warmer en kan water niet goed worden afgevoerd. Daardoor kan wateroverlast ontstaan.

“Ook gemeenten hebben meer aandacht voor biodiversiteit en watervriendelijk groen,” zegt Horst. Ze zetten inwoners ertoe aan bij te dragen, bijvoorbeeld met subsidies voor regen­tonnen en vergroening van daken. Aan artikelen die met de opslag en verspreiding van water te maken hebben, werd vorig jaar 18,6 miljoen euro uitgegeven, waarvan een kwart bij tuincentra.

Onder andere gemeenten, tuincentra en Tuinbranche Nederland brengen samen biodiversiteit en groen onder de aandacht, bijvoorbeeld met de organisatie van een maand van de watervriendelijke tuin.

Plant voor een tegel

Tuincentra spelen met allerlei acties in op de aandacht voor vergroening. Zo was er vorige maand bij tuincentra de mogelijkheid om een tegel in te ruilen voor een plant. Terwijl een paar jaar geleden nog nauwelijks mensen op de actie afkwamen, werden er vorige maand 50.000 tegels omgeruild. Horst: “Mensen zijn zich meer bewust van de eigen bijdrage aan klimaatverandering.”

Een andere reden voor de omzetgroei van tuincentra is volgens Hors­tra het warme weer. De zomer van 2018 was een stuk zonniger dan die van 2017, met in juni, juli en augustus 160 extra zonuren en 160 millimeter minder neerslag. Daardoor nam ook de verkoop van barbecueartikelen met 22 procent toe. De omzet van tuinmeubelen groeide 10 procent.

Snijbloemen en sfeerartikelen voor in huis werden in 2018 minder bij tuincentra gekocht dan een jaar ervoor. Ook de omzet van kleding en schoeisel bij tuincentra nam af. De ­categorie mest, bestrijdingsmiddelen en grondbedekking liet daarentegen weer een omzetstijging zien, van 5 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden