PlusAnalyse

Uitstel Lelystad Airport tot sint-juttemis?

Weer wordt de opening van Lelystad Airport uitgesteld. Door de coronacrisis, volgens luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen. Valt hiermee het doek voor groei van de Nederlandse luchtvaart?

Het politieke draagvlak voor Lelystad Airport is wankel.Beeld ANP/VI Images

1. Uitstel? Alweer?

Vandaag had Lelystad Airport zijn derde verjaardag moeten vieren, als de oorspronkelijke planning werkelijkheid zou zijn geworden. Dat wordt nu op zijn vroegst 1 november 2021, wat betekent dat het uitstel per saldo twee jaar kost. Het beoogde gebruik van Lelystad, door vakantievliegers, speelt immers vooral in het zomerseizoen. ’s Winters zal er nauwelijks worden gevlogen.

Vier keer nu is de opening van het polderveld uitgesteld. Alleen het eerste oponthoud – van 1 april 2017 naar 1 april 2018 – had geen politieke oorzaak. Die datum werd niet gehaald door een tekort aan luchtverkeersleiders.

Nadat vervolgens was gebleken dat er in de berekeningen voor de milieurapportages voor Lelystad fouten waren gemaakt, werd ook een jaar later de deadline gemist. Vorig jaar kwam niet uit, omdat de verdeelde politiek nog niet klaar was voor besluitvorming over het om­streden veld. Dit jaar had het moeten gebeuren, benadrukte ook Schipholtopman Dick Benschop begin januari.

2. Waarom is Lelystad ook alweer nodig?

Lelystad moet stapsgewijs vluchten van Schiphol overnemen die daar niet bijdragen aan het netwerk. Het gaat dan vooral om vakantievluchten. Op die manier ontstaat er op Schiphol, dat de afgelopen twee jaar aan zijn grens van 500.000 vluchten zat, weer ruimte om te groeien.

Maar dat was voor corona. Schiphol liet maandag weten dat het vanwege de huidige crisis rekening houdt met een daling van het aantal passagiers en vluchten met ten minste een kwart, doordat er nauwelijks nog wordt gevlogen. Dat maakt Lelystad dit jaar overbodig.

3. Is dat corona-uitstel geen excuus voor iets heel anders?

Een beetje. Minister Cora van Nieuwenhuizen stuurt met haar besluit ook een rapport van onder meer het RIVM mee waaruit blijkt dat de stikstof­berekeningen voor Lelystad Airport niet kloppen. In de berekeningen is de stikstofuitstoot voor natuurgebieden dichter bij de luchthaven onderschat en voor natuur verder weg juist overschat.

Dat daarmee alle berekeningen onjuist zijn, zoals tegenstanders nu beweren, is ook weer overdreven. Voor één natuurgebied, een deel van de Veluwe, moeten nu nieuwe berekening worden gemaakt. Schiphol heeft inmiddels alsnog een ‘natuurvergunning’ voor de polderdochter aangevraagd.

4. Gaat Lelystad ooit nog open?

Of vier maal scheepsrecht wordt, is twijfel­achtig. In de Tweede Kamer gingen al langer – ook binnen de coalitie – stemmen op om de opening uit te stellen tot 2023. Dan is LVNL helemaal klaar met een cruciale herindeling van het luchtruim, waardoor het vliegverkeer van en naar Schiphol is ontrafeld met dat van Lelystad. Dat voorkomt de in Overijssel gewraakte ‘laagvliegroutes’.

Met het nieuwe uitstel wordt de opening ook over de Tweede Kamerverkiezingen van maart volgend jaar getild. De kans is aanwezig dat er na de verkiezingen een coalitie komt die niet, zoals de huidige regering, voor groei van de luchtvaart kiest. Nu al hebben twee van de vier coalitiepartijen, D66 en CU, grote bedenkingen en eentje (CDA) twijfels bij alle luchtvaart -plannen. In de oppositie is een meerderheid tegen groei.

Zo is er nog altijd geen politiek akkoord over de voorwaarden waaronder het vliegveld gebruikt kan worden. Een meerderheid van de Kamer wil Lelystad nog altijd uitsluitend toegankelijk maken voor vliegverkeer dat van Schiphol wordt verdreven. Dat mag volgens de Europese Commissie echter niet door de EU-concurrentieregels. Dat betekent dat Lelystad ook open moet voor andere luchtvaart­maatschappijen.

5. En Schiphol zelf?

Dit jaar zou in kabinet en Tweede Kamer het besluit vallen dat Schiphol onder voorwaarden tot 540.000 vluchten kan groeien. Met hetzelfde argument waarmee nu Lelystad wordt uit­gesteld, lijkt het ook onvermijdelijk dat het besluit over verdere groei van Schiphol wordt opgeschort. Dit jaar zal de luchthaven immers ver van zijn limieten blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden