Twintigers kijken nauwelijks tv, maar wel on demand

Televisiekijkend Nederland vergrijst in hoog tempo. Driekwart van de NPO-kijkers is inmiddels ouder dan 50, onder de 35 jaar kijkt men steeds minder televisie.

Beeld ANP

Vooropgesteld: we brengen nog steeds evenveel tijd voor de buis door. Sterker nog, vorig jaar nam de tijd die Nederlanders televisiekeken voor het eerst sinds 2014 weer toe, met vier minuten. Gemiddeld werd in 2019 per dag 192 minuten voor de tv doorgebracht.

Nadere bestudering van de cijfers van Stichting Kijkonderzoek geeft een genuanceerder beeld. Zo neemt de populariteit van het lineair kijken fors af. In 2014 werd dagelijks gemiddeld nog 190 minuten ‘direct’ televisie gekeken, vorig jaar was dit nog maar 136. 

Daar staat een toename van uitgesteld kijken en ‘overige schermtijd’ tegenover. Die laatste categorie bestaat uit on-demanddiensten, zoals Netflix en Videoland. Gemiddeld keken Nederlanders vorig jaar 36 minuten per dag naar on-demanddiensten.

Verschillen groeien

Uit De Stand van de Nieuwsmedia, een onderzoek van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, blijkt dat de verschillen groeien in kijkgedrag tussen ouderen en jongeren. 65-plussers kijken gemiddeld meer dan 4,5 uur televisie per dag (direct en uitgesteld), mensen onder de 20 minder dan een uur. Zes jaar geleden keken mensen onder de twintig nog twee uur per dag tv. In de leeftijdscategorie 20-34 jaar is de daling nog sterker. Jongere kijkers nemen vaker hun toevlucht tot video on demand.

Met name de kijkersschare van de NPO is op leeftijd. Bijna de helft van de NPO-kijkers is ouder dan 65, driekwart is ouder dan 50 jaar. De zenders van RTL en Talpa (SBS, Net5, Veronica) hebben iets jonger publiek, maar ook daar is ruim 60 procent van de kijkers boven de 50.

De vergrijzing van de televisiekijker geldt in nog extremere mate voor regionale zenders en voor de Amsterdamse omroep AT5, die ook in het onderzoek is meegenomen. Twee derde van de AT5-kijkers is ouder dan 65, meer dan negentig procent is ouder dan 50 jaar. Het aantal kijkers onder de 34 is nagenoeg verwaarloosbaar.

Het marktaandeel van de drie publieke zenders was vorig jaar 35 procent, van de RTL-zenders 23 procent en van de Talpakanalen 17 procent.

Beeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden