PlusAchtergrond

Treinuitval door personeelstekort: tot oktober kan het vaker voorkomen

Drie dagen achter elkaar vielen treinen uit door een tekort aan personeel bij ProRail. De problemen kunnen nog tot oktober aanhouden.

Hanne Obbink
ProRail heeft nu 750 verkeersleiders in dienst, en 60 vacatures. Beeld ANP
ProRail heeft nu 750 verkeersleiders in dienst, en 60 vacatures.Beeld ANP

Eén ziekmelding kan het hele treinverkeer in de war gooien. Het gebeurde vorige week op woensdag, donderdag en vrijdag: vanwege een tekort aan verkeersleiders bij spoorbeheerder ProRail reden er minder treinen van en naar onder meer Amsterdam, Amersfoort, Utrecht, Arnhem en Almere.

Het tekort aan verkeersleiders is sowieso al nijpend, en in vakantietijd is het extra lastig om de roosters rond te krijgen, zegt ProRail. Nog tot in oktober kan het voorkomen dat daardoor treinen uitvallen.

Onderbezetting

Dat is vervelend voor reizigers en vervoerders, zegt ProRail. “Dankzij betrokken en flexibele collega’s lukt het ons bijna altijd om alle diensten te bezetten.” Maar om de veiligheid te kunnen waarborgen, ‘moeten we er bij onderbezetting voor kiezen minder treinen te laten rijden’.

ProRail heeft nu 750 verkeersleiders in dienst, en 60 vacatures. ProRail gaat opnieuw proberen gepensioneerde verkeersleiders weer aan het werk te krijgen – zoals de spoorbeheerder in het recente verleden ook al deed om gaten op te vullen die de coronacrisis sloeg.

Volgens vakbond FNV Spoor bestaat het probleem al vijf à zes jaar en ook de verkeersleiders zelf klagen al jaren. Hun wordt keer op keer gevraagd een stap extra te doen, zeggen zij, bijvoorbeeld door in te springen voor afwezige collega’s en vrije dagen alleen op te nemen als het werk het toelaat. In het voorjaar leidde dat zelfs tot een 24-uursstaking rond de nieuwe cao. Die werd na die eerste dag afgeblazen, toen de ProRail-directie bereid bleek onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de werkdruk.

Intussen spant ProRail zich in om nieuwe verkeersleiders op te leiden. Vorig jaar meldden zich 5000 mensen. Maar de selectie voor de opleiding is streng. Van verkeersleiders wordt verwacht dat ze stressbestendig zijn en analytisch vaardig en in staat om snel goede beslissingen te nemen. Slechts 5 procent van de kandidaten haalt het eind van de opleiding.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden