Voormalig rapper en dichter op radiostation FunX Tim Beumers orga­niseert opkomstcampagnes.

Plus Interview

Tim Beumers: ‘Politici brengen hun boodschap niet over’

Voormalig rapper en dichter op radiostation FunX Tim Beumers orga­niseert opkomstcampagnes. Beeld Frank de Roo

De opkomst voor de Europese verkiezingen zal donderdag in delen van Amsterdam historisch laag zijn. Als politieke partijen niet op een andere manier gaan werken, blijft dat voorlopig zo, zegt Tim Beumers (43), die opkomstcampagnes organiseert.

Beumers stelt dat partijen niet alleen in de aanloop naar verkiezingen van zich moeten laten horen in wijken, maar de hele tijd. Vandaag, morgen, volgende week, volgende maand en volgend jaar. 

“Het is alsof je tante je boos opbelt omdat je haar verjaardag hebt gemist nadat jullie elkaar veertig jaar niet hebben gezien,” zegt Beumers, voorheen bekend als rapper en dichter op radiostation FunX, lachend. “Na verkiezingen horen mensen niks meer van politieke partijen. Totdat de volgende verkiezingen er zijn. Je kan politiek niet één of twee maanden van tevoren interessant maken. Daar moet je continu mee bezig zijn.”

‘Niemand luistert naar ons, maar mensen luisteren wel naar jullie. Hoe kunnen wij die groepen bereiken?’ Het was de vraag die Amsterdam en Den Haag vijf jaar geleden stelden aan FunX Radio. Beu­mers kwam terug met een pessimistisch antwoord: politici praten te weinig met de achterban, doen dat op een verkeerde manier en burgers weten vaak niet wat politici doen.

Ook Enschede vroeg bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 zijn hulp om meer mensen naar de stembus te krijgen. Met een stijging van 7 procent ten opzichte van vier jaar eerder lukte dat aardig, zegt Beumers.

Boodschap overbrengen

Volgens hem weten veel partijen simpelweg niet hoe ze hun boodschap moeten overbrengen. “Zeiden ze dat ze een website hadden en daar alles op stond. Ik denk dan: jij wilt mij bereiken, ik jou niet. Waarom zou ik naar die website gaan?”

Nog zo’n misvatting, zegt Beumers: dat alleen jongeren op sociale media zitten. Ook mensen van veertig gebruiken Instagram en Facebook. Naar de posters van partijen kijken mensen niet. “Ik kan op mijn telefoon filmpjes zien van jongeren uit de buurt om vervolgens aan ze te vragen wat ze nodig hebben. Zo moeilijk is het allemaal niet.”

Mediacratie

Partijen als Forum voor Democratie en Denk lukt dat beter. “Zij snappen dat we in een mediacratie leven, de 24 uursonlinejournalistiek. Ze halen de headlines door continu te zeggen dat het slecht gaat. Ze snappen de ­game.”

In de Bijlmer lag de opkomst bij de vorige Europese verkiezingen, in 2014, net boven de 10 procent. Een nieuw laagterecord lijkt denkbaar. Om kiezers in de Bijlmer naar de stembus te lokken, moeten partijen duurzamer campagne voeren. De PvdA, lang de grootste in Zuidoost, kan dat doen door concreet te tonen hoe de partij in het stadsdeel bezig is het leven van bewoners te verbeteren. “Of wat niet is gelukt. Liever keihard mislukken, eerlijk erover zijn en als menselijk worden gezien dan dat mensen je niet vertrouwen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden