PlusAchtergrond

Thalys staat (bijna) stil, bedrijf heeft leningen nodig om te overleven

Thalys, het bedrijf dat treinen laat rijden tussen Amsterdam en Parijs, heeft afgelopen jaar enorme klappen gekregen. Het aantal passagiers en de omzet daalden met ruim twee derde: een historisch dieptepunt.

De Thalys op het Centraal Station in Amsterdam. Beeld Shutterstock
De Thalys op het Centraal Station in Amsterdam.Beeld Shutterstock

In 2019, dus vóór corona, vervoerde Thalys nog 7,8 miljoen treinreizigers op internationale verbindingen tussen Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. In 2020 waren dat er maar 2,5 miljoen: een daling van maar liefst 67 procent. De problemen deden zich voor op trajecten in alle vier de landen. Zodra corona opdook gingen mensen minder reizen. Overal werden nieuwe regels en reisbeperkingen van kracht.

Begin maart besloot Thalys het aantal treinen al met een kwart te verminderen. Een paar weken later was er nog maar één retourreis per dag tussen Amsterdam en Parijs. De treinen naar Duitsland werden toen helemaal geschrapt. Sinds half december rijdt nog steeds maar zo’n 15 procent van de Thalys-treinen. Tussen Amsterdam en Parijs gaat slechts één tgv per dag. Dat blijft nog zeker enkele weken zo.

Daling 70 procent

Door de reisbeperkingen duikelden ook de inkomsten van Thalys. In 2020 kwam de omzet uit op 165 miljoen euro: een daling van 70 procent. Dat is slechter dan waar het bedrijf afgelopen zomer nog op hoopte. Maar toen kwam er een tweede coronagolf in Europa, waardoor het reisverkeer opnieuw kromp.

Voor 2021 wordt een omzetverlies van 55 procent verwacht ten opzichte van 2019, dus de situatie van vóór corona. Dat is een zeer voorlopige schatting: alles zal afhangen van de evolutie rond corona, laat een woordvoerder weten.

“We zijn ervan overtuigd dat er betere tijden komen, de trein blijft een duurzame manier van reizen. Deze zomer gaan we bovendien vernieuwde treinstellen in gebruik nemen.” Het is nog onbekend of de dramatische cijfers verdere consequenties hebben voor het bedrijf. Op dit moment worden daar geen mededelingen over gedaan. Afgelopen jaar werd er al voor zo’n 160 miljoen euro bezuinigd. Het bedrijf telt momenteel een kleine 700 medewerkers. Thalys heeft de Belgische en Franse spoorwegen als aandeelhouder. De Nederlandse NS is een officiële partner.

Eurostar

Eerder maakte Eurostar al bekend in de problemen te zijn gekomen door corona. Het bedrijf dat treinen laat rijden tussen Londen, Parijs, Brussel en Amsterdam, zag de omzet vorig jaar met 82 procent kelderen. “Het is goed mogelijk dat we dit voorjaar niet meer aan onze betalingsverplichtingen kunnen voldoen en misschien zelfs al eerder,” zei Eurostar-topman Jean-Pierre Farandou. Hij riep de Britse en Franse overheid op om hulp te bieden. “Waarom zou Eurostar niet geholpen worden zoals luchtvaartmaatschappijen worden geholpen?”

De problemen bij Thalys zijn niet zo groot als bij Eurostar, met name omdat Thalys vóór de crisis een relatief goed gevulde schatkist had. Daarmee kon een deel van het omzetverlies worden opgevangen. Eurostar kampte bovendien door de brexit en de Britse reisbeperkingen met specifieke problemen waar Thalys niet mee te maken had.

“Maar de impact van de crisis op ons bedrijf is ook enorm,” zegt een Thalys-woordvoerder. “Ook dit jaar zal zwaar zijn. We zullen ons in de schulden moeten steken. Er wordt nu onderhandeld over bankleningen.”

Overigens ligt nog steeds het plan op tafel om Thalys en Eurostar te laten fuseren. De vorming van één Europese treingigant zou grote synergievoordelen hebben en Eurostar van de ondergang kunnen redden. Topman Bertrand Gosselin van Thalys zei in september vorig jaar tegen de Franse zakenkrant La Tribune dat de fusie ‘in 2021 rond moet zijn’. Maar dat was vóór de tweede coronagolf die beide bedrijven nog verder onder druk zette.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden