PlusReportage

Taxichauffeurs boos over uitblijven compensatie: ‘Gisteren heb ik tien euro verdiend’

Sommige taxichauffeurs zijn toch maar naar de standplaats bij het Centraal Station gekomen, ondanks dat er amper klanten zijn.Beeld Jakob Van Vliet

Ze staan er maar te staan. Wachten tot ze een ons wegen. De taxichauffeurs bij CS, ze zijn al met beduidend minder dan gebruikelijk, staan klaar voor de start voor klanten die er niet zijn. Niet hier, normaal een van de drukste standplaatsen van de stad, maar ook niet elders.

Toch is een aantal de chauffeurs vanmorgen wel weer in zijn auto gestapt en naar de binnenstad gereden, in de hoop dat het vandaag beter zal zijn dan gisteren. Of eergisteren. Of welke dag van de afgelopen week dan ook. Maar nee, ook vandaag is het weer drie keer niets. “Gisteren één ritje gehad,” zegt een van de chauffeurs. “Nog geen tien euro verdiend, terwijl ik me blauw betaal aan kosten, aan de verzekering en de afschrijving van mijn auto. Ook gisteren was weer een dag in de min.”

Niet in de lijst

De meeste taxichauffeurs zijn kleine zelfstandigen: ze werken via taxibedrijven of krijgen ritjes via bijvoorbeeld Uber. En dus hadden ze verwacht, ze hadden het er al bijna twee weken over, in aanmerking te komen voor de regeling waarmee ondernemers 4000 euro tegemoetkoming konden krijgen wanneer ze direct werden getroffen door de coronacrisis.

Maar toen vrijdag de details van de regeling bekend werden, bleken taxichauffeurs buiten alle regelingen te vallen. De zogenoemde SBI-code voor taxichauffeurs stond niet in de lijst van beroepen die worden getroffen, terwijl ze door de coronacrisis gemiddeld meer dan 90 procent van hun omzet kwijt zijn geraakt. Onder meer rijscholen, restaurants, musea, sportscholen en kapperszaken staan wel op de lijst van bedrijven die in aanmerking komen voor compensatie.

Dat dat niet voor taxichauffeurs geldt, is omdat er geen verbod is op taxivervoer en bedrijven niet gedwongen zijn gesloten, zoals in veel andere sectoren het geval is. Dat heeft ermee te maken dat bij een verbod ook het doelgroepenvervoer en het leerlingenvervoer van ouders met cruciale beroepen stil zou komen te liggen.

Tegelijk stelde minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vrijdag dat alleen in ­geval van uiterste noodzaak van taxivervoer ­gebruik mag worden gemaakt. “Onbegrijpelijk,” vindt voorzitter Bertho Eckhardt van Koninklijk Nederlands Vervoer. “De minister heeft reizigers geadviseerd alleen een taxi te nemen als daartoe een absolute noodzaak is. Denk aan eerste levensbehoeften, medische noodzaak of vanwege een vitaal beroep. Dat zit dicht tegen een verbod aan en leidt er in elk geval toe dat taxibedrijven in de consumentenmarkt te maken krijgen met een omzetverlies oplopend tot wel 100 procent.”

Demonstreren

Meer dan duizend taxichauffeurs hebben zich inmiddels aangemeld voor een demonstratie dinsdagmiddag om twee uur op het Malieveld in Den Haag. Voor de goede orde: het is de bedoeling dat ze allemaal in hun auto blijven zitten. De organisatoren hebben de demonstranten opgeroepen en niet te toeteren.

Een petitie waarin ­Hakima el Allaoui, directeur van Staxi, een oproep deed voor steun, is ook al duizenden keren ondertekend. “De taxibranche wordt rechtstreeks getroffen en is niet opgenomen op de lijst van branches die aanspraak kunnen maken op de regeling. Dat is belachelijk, er is geen enkele reden om onze branche niet in aanmerking te laten komen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden