Supermarktgigant Ahold winnaar van de coronacrisis

Supermarktgigant Ahold Delhaize is de winnaar van de coronacrisis. Waar andere winkelketens wankelen, heeft het Zaanse concern, onder meer eigenaar van Albert Heijn, Bol.com en Gall & Gall, een topjaar gedraaid. Bol gaat dit jaar over de 5 miljard euro omzet heen.

De vestiging van Albert Heijn in de Amsterdamse Wittenburgerstraat.
 Beeld Jean-Pierre Jans
De vestiging van Albert Heijn in de Amsterdamse Wittenburgerstraat.Beeld Jean-Pierre Jans

“Wij geloven dat we eind 2020 in een sterkere strategische positie verkeren dan toen de covidcrisis begon,” aldus topman Frans Muller woensdagochtend bij de presentatie van de jaarcijfers. 

“Er is geen twijfel dat Covid-19 onze verkopen heeft opgestuwd. Veel consumenten hebben thuis eten maken herontdekt en zijn vaker online producten gaan kopen. Wij verwachten dat dat zal beklijven. Zelf als covid wegebt, zullen mensen vaker thuiswerken en thuiseten. De vraag naar duurzame, gezonde producten zal daardoor verder groeien.”

“We zien in al onze markten dat we nog in covidtijden leven. Maar veel vaste kosten die daarmee samenhangen, hebben we nu gemaakt. Die zien we niet meer terug. Hoogstens zien we nog de gevolgen van een verhoogd ziekteverzuim en extra personeelsinzet vanwege corona. Maar dat wordt meer dan gecompenseerd door de extra opbrengsten.”

Ahold Delhaize doet geen beroep op overheidshulp en heeft geen huurverlaging gevraagd bij vastgoedpartijen. Het bedrijf stak wel, vooral bij de activiteiten aan de Amerikaanse Oostkust, 680 miljoen euro in coronamaatregelen in winkels, kantoren en distributiecentra.

Online records

De omzet van online winkels, zoals ah.nl, Bol.com en de Amerikaanse kruidenier Peapod steeg 60 procent tot 7,6 miljard euro. Bij Bol werd voor 4,3 miljard euro aan spullen verkocht, deels door de 41.000 handelaren - 15.000 meer dan begin 2020 - die als partner via de webwinkel actief zijn. “De groei van online verkopen in goede banen leiden  is voor ons topprioriteit.”

Online is nu goed voor 10 procent van de concernomzet. “Consumenten hebben hun uitgaven verschoven naar online, dus hebben wij onze investeringen daar verhoogd,” aldus Muller. “We verwachten dit jaar nog eens 30 procent groei in online bestedingen. We verwachten dat de consumentenverkopen bij Bol.com dit jaar groeien naar  5 miljard euro.  

Websuper AH.nl overtrof vorig jaar de grens van een miljard euro omzet in Nederland. “Ons online marktaandeel is ruim 50 procent.” Muller verwacht dat, met de toevoeging van activiteiten en distributiecentra bij ah.nl,  oomzet en marktaandeel dit jaar verder zullen groeien.

Deen

Dinsdag werd bekend dat Albert Heijn later dit jaar 39 supermarkten van de verdwijnende concurrent Deen overneemt. Het AH-marktaandeel in Nederland zal daardoor 1 procent stijgen tot 36 procent.

“We zijn blij met de 39 zaken die we van Deen overnemen,” zegt Muller. “Dit is een goede toevoeging aan ons vestigingennetwerk in het noordelijk deel van Nederland, maar ook positief voor de samenwerking met lokale leveranciers en het personeel in dat gebied.”

De aankoop kan op monopoliebezwaren stuiten van toezichthouder ACM. Albert Heijn is immers nu al marktleider in de Nederlandse supermarktwereld. “We kunnen ons marktaandeel niet veel verder uitbreiden. We wachten nog af of de overname door de toezichthouder wordt goedgekeurd. Dat kan nog wel zes maanden duren.”

Coronaflauwte

In Europa, waar het zwaartepunt van de activiteiten ligt, steeg de omzet van Ahold-Delhaize bijna 12 procent tot 29,3 miljard. Het bedrijfsresultaat nam 21 procent toe tot 1,3 miljard euro. In Nederland was het niet alleen hosanna. Ah to Go’s op NS-stations werden vanwege de coronaflauwte gesloten en kampten elders met minder langslopende klanten.

De mondiale omzet nam in 2020 ruim 14 procent toe tot 74,7 miljard euro. Omdat eenmalig extra kosten moesten worden gemaakt voor coronamaatregelen en geld bijgestort werd in het Nederlandse en Amerikaanse pensioenfondsen, daalde de concernwinst bijna 17 procent tot 2,2 miljard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden