Supermarkten en drogisterijen voeren deurbeleid in

Drogisterijen en supermarkten stellen per direct een deurbeleid in. Bij de supermarkt mag per tien vierkante meter vloeroppervlak maximaal één klant in de winkel. 

Beeld ANP

Dat hebben de supermarkten gezamenlijk besloten met het Centraal Bureau voor Levensmiddelen (CBL). Door het aantal winkelwagens te beperken wordt het maximale aantal klanten in de supermarkt gewaarborgd.

Met het nieuwe deurbeleid mag een supermarkt met duizend vierkante meter vloeroppervlak niet meer dan honderd klanten binnen hebben. Het maximum is gebaseerd op het aantal klanten, het aantal collega’s in de winkel hoeft niet meegerekend te worden. 

Ook wordt het gebruik van een winkelwagen verplicht. Dat moet klanten helpen om voldoende afstand te houden en door het aantal winkelwagens te beperken wordt het maximale aantal klanten in de supermarkt gewaarborgd. Daarbij helpt het gebruik van een winkelwagen klanten ook om voldoende afstand te houden.

Als bij een supermarkt geen winkelwagen meer beschikbaar is, moeten klanten buiten wachten tot er eentje vrijkomt. Door de maatregel kunnen rijen ontstaan. Volgens het CBL hebben supermarkten contact met gemeenten over ondersteuning bij het handhaven van voldoende afstand in de wachtrijen.

Beveiliger

Jumbo vraagt in een interne memo aan supermarktmanagers een beveiliger bij de ingang te plaatsen. Als er geen beveiliger aanwezig is, wordt aan de managers gevraagd om tijdens de eerste dagen een medewerker bij de deur te zetten om het deurbeleid uit te leggen aan de klanten. Daarnaast moeten klanten alleen boodschappen komen doen. 

Het deurbeleid is dinsdag ook doorgevoerd bij drogisterijketens Kruidvat, Trekpleister, DA en Etos. Dat bevestigt Ed van de Weerd, voorzitter van brancheclub Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD). “Onze winkels zijn kleiner dan supermarkten, daarom is het voor ons personeel helemaal belangrijk dat er duidelijke spelregels zijn. Het is een houvast,” aldus Van de Weerd die ceo is van A.S. Watson Benelux, moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister. “Wij hebben 1200 filialen. Bij onze drukste winkels zetten we een medewerker bij de deur. Maar bij de meeste winkels zetten we stapel mandjes bij de ingang. Als de mandjes allemaal in gebruik zijn, betekent dit dat het maximum aantal klanten is bereikt en moeten mensen wachten totdat er iemand naar buiten komt.”

Van de Weerd verwacht niet dat het nieuwe beleid tot problemen gaat leiden. “Ik denk dat iedereen inmiddels is doordrongen van de ernst van de situatie.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden