Softwarefout vermoedelijk oorzaak storing KPN

Het kabinet bekijkt of het een tweede telecombedrijf moet inschakelen om in de toekomst een storing van alarmnummer 112 te kunnen opvangen. 

Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) wil zo snel mogelijk een robuuste oplossing na de urenlange storing met het alarmnummer 112. Beeld ANP

Een softwarefout is de vermoedelijke oorzaak van de storing die maandag urenlang alarmnummer 112 platlegde. Door die fout in het zogeheten routeringsplatform, dat alle inkomende telefoongesprekken doorstuurt naar hun bestemming, werkte het telefoonnet niet. Het routeringssysteem is viervoudig uitgevoerd, maar de fout trad waarschijnlijk tegelijkertijd in alle systemen op. KPN zoekt nog uit hoe dat kon gebeuren.

Onderzoek moet dat verder uitwijzen, zegt minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid). De politie en de andere diensten hebben volgens Grapperhaus het draaiboek voor zulke gevallen wel goed gevolgd. Maar de Kamer bleek daarover minder te spreken, waarop de minister beloofde ook die crisismaatregelen te onderzoeken.

Onder andere regeringspartij D66 en oppositiepartij SP dringen erop aan dat het Rijk naast KPN nog een provider in de arm neemt. Grapperhaus sluit dat niet uit, maar wil eerst het onderzoek afwachten. Hij verwacht binnen twee à drie weken een “eerste grondige analyse van KPN wat er is gebeurd.”

Eigen onderzoek

Eerder maakte KPN bekend de bewaking van telefoonverkeer naar het alarmnummer te gaan verhogen. Dat meldde de raad van bestuur van het telecombedrijf in een brief aan Grapperhaus. Daarnaast komt er met spoed een eigen onderzoek naar de storing, en zegt KPN alle medewerking toe aan door de overheid uitgevoerde onderzoeken. 

De ‘verhoogde dijkbewaking’ wil zeggen dat er nu meer ogen meekijken bij de controle op de systemen die ervoor zorgen dat 112-oproepen bij de meldkamer terechtkomen, meldt een woordvoerder van KPN. Ook wordt meer in detail bekeken of alle afzonderlijke onderdelen het nog doen. “Dat moet herhaling in de toekomst helpen voorkomen,” aldus de zegsman.

KPN laat verder weten dat het 112-systeem zelf wel functioneerde, maar door de telefoonstoring niet bereikbaar was, ook niet vanaf de netwerken van VodafoneZiggo en T-Mobile. Dat komt doordat het telefoonverkeer van die aanbieders via het KPN-netwerk wordt aangeleverd aan 112.

Het telecombedrijf zegt ‘het incident’ zeer te betreuren. “112 is een voor de Nederlandse samenleving vitale dienst die altijd bereikbaar moet zijn. KPN is zich ten zeerste bewust van de zorgen vanuit de samenleving, politiek, bestuur en klanten die deze storing oproept.” 

Back-up

KPN houdt ook zelf de optie open dat in de toekomst het netwerk van een concurrent wordt gebruik als back-up. “Dit moet gewoon draaien,” aldus de zegsman. Minister Grapperhaus zei eerder in de Tweede Kamer dat het onderzoek naar de storing kan uitwijzen dat dit nodig is. 

KPN heeft zelf drie vervangende systemen die het bij een storing over zouden moeten nemen, maar ook die lagen er maandag allemaal uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden