Plus

Snorfiets naar de rijbaan: zijn we er klaar voor?

De snorfiets verdwijnt vanaf maandag van het fietspad: snorfietsers moeten naar de rijweg en daar moeten ze een helm op. Het lijkt eenvoudig, maar er zijn uitzonderingen.

Beeld Getty Images

Ik ben een snorfietser, waar moet ik maandag rijden?
Binnen de Ring zijn snorfietsers niet meer welkom op het grootste deel van de vrijliggende fietspaden, zoals die op de Overtoom of Middenweg. Reden is dat op die 'gesloten', smalle fietspaden inhalen door snorfietsers vaak problemen geeft. Omdat zij dan tussen de auto's gaan rijden, heeft Amsterdam bedongen dat het het dragen van een helm verplicht mag stellen.

In de rest van Nederland is er nu nog géén ­helmplicht, ook niet in randgemeenten als Amstelveen, Diemen of Landsmeer: andere gemeenten, andere verkeersregels. Voor alle duidelijkheid: bij wegen zónder vrijliggend fietspad, zoals de Prinsengracht, rijdt de snorfietser net als voorheen gewoon tussen fietsers, auto's en andere verkeersdeelnemers. Ook op fietsstroken, meestal een roodgekleurde strook aan de zijkant van de rijweg, blijft de snorfietser welkom.

Dus ik hoef niet overal een helm op?
In principe niet: alleen wanneer je op een rijweg naast een vrijliggend fietspad rijdt. Je zou de helm weer kunnen afzetten op het moment dat je gebruikmaakt van andere wegen of wegen met een fietsstrook. De hoop van het gemeentebestuur is dat snorfietsers hun helm de hele tijd ophouden.

De Tweede Kamer heeft minister Cora van Nieuwenhuizen in februari gevraagd een landelijke helmplicht mogelijk te maken: dat zou voor Amsterdam betekenen dat de stad definitief verlost zou zijn van het principe van helmpje op, helmpje af.

Dat klinkt allemaal best onveilig, toch?
Verkeerswethouder Sharon Dijksma sprak de verwachting uit dat het juist veiliger wordt. Ze wijst er onder meer op dat na het verplaatsen van de brommer van het fietspad naar de rijweg in 1995 er 15 procent minder verkeersongevallen plaatsvonden. Maar veel snorfietsers geven aan dat ze rijden tussen vrachtwagens als zeer onveilig ervaren. Er is dan ook een aantal drukke wegen in Amsterdam waar de regel niet geldt, zoals de Wibautstraat en de Stadhouderskade (zie kaart).

Ik ben een fietser, zal ik me vanaf maandag ­veiliger voelen?
In elk geval wel op vrijliggende fietspaden. Amsterdammers fietsen langzaam: gemiddeld nog geen 15 kilometer per uur, op sommige plekken wordt nog geen 10 kilometer per uur gehaald. Snorfietsers rijden véél harder, uit metingen komen gemiddelden van 33 kilometer per uur naar voren.

Op de Pontanusstraat geven markeringen op de weg aan waar snorfietsers de weg op moeten Beeld Merel Straathof

Door deze snelheidsverschillen op het fietspad wordt er veel ingehaald op fietspaden, die vooral in de binnenstad aanmerkelijk smaller zijn dan de richtlijnen voorschrijven. Het gevolg: botsingen en extreem veel ongelukken waarbij snorfietsen betrokken zijn. De verwachting is dat dat soort ongelukken zal verminderen.Ik ben automobilist, ga ik me dan ergeren vanaf maandag?

Dat is onvermijdelijk. Snorfietsers worden geacht rechts op de rijweg te rijden, maar ook veel wegen zijn smal in Amsterdam. Hierdoor zal inhalen niet mogelijk zijn. Dat hoeft niet ergerlijk te zijn, want auto's kunnen toch al nauwelijks snelheid maken op de meeste plaatsen.

Maar: niet alle snorfietsen zijn opgevoerd, een deel haalt slechts met moeite 25 kilometer per uur (per slot van rekening de maximumsnelheid voor snorfietsen). Zit je als automobilist achter zo'n trage snorfietser, dan zul je je moeten beheersen.

Weten snorfietsers dit allemaal?

Ze zouden het kunnen weten: iedere eigenaar van een snorfiets heeft hier post over gehad. En de afgelopen weken zijn overal in de stad bordjes opgehangen waar van plek tot plek staat waar ze de rijweg op moeten. Ook zijn er uitvoegstroken aangelegd, op de plekken waar snorfietsers van het fietspad naar de rijweg moeten kunnen.

Veel snorfietsers weten dat er iets gaat veranderen, maar beginnen te stamelen als hun naar details wordt gevraagd. Hoewel de verkoop van helmen de afgelopen weken sterk is toegenomen, hebben de meesten er nog geen. De gemeente heeft aangegeven dat overtreders 'de eerste periode' nog niet direct boetes van 95 euro krijgen uitgedeeld; ze worden eerst gewaarschuwd.

Dit is het slot van een driedelige ­serie over het snorfietsverbod waarvoor vanaf maandag 8 april in ­Amsterdam nieuwe regels gelden.

Deel 1: Snorfietsverbod: fietspad wordt weer voor de fietsers
Deel 2: Snorfietsverbod: de lol is er nu echt wel af

Beeld Jet de Nies
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden